onsdag 6 juli 2011

Landslagsträning och Tidaholm!


Genomgång av dagen!
Det blir inte så mycket mer cykel på schemat än det blev igår. Samling hos Förbundskapten Glenn Magnusson i Falköping 08.30, då det var dags för landslagsträning för killarna som är uttagna till EM nästa vecka. Det betydde att juniorerna Fåglum-Karlsson, lillebror Ludvigsson, Halleröd och Andersson var där, liksom storebror Ludvigsson och Lindau (Dahlström kunde ej närvara).
Glenn och Tobbe! De e bara U23:orna
som vågar hänga i bilen...

Pappa Halleröd var med vid samlingen och informerade gänget om att det faktiskt var Glenns födelsedag denna dag, så det blev en härlig goss/manskör som tog ton tidigt på morgonen...med intressant resultat :-)

En vacker tur på 5 timmar, med relativt kuperad terräng skulle betvingas (EM banan är mycket kuperad). Allahanda kända backar i området kring Falbygden, Skövde, Tidaholm blev det på denna 18 mila rundan (pace mellan backar gjorde det möjligt att klämma 18 mil med 8 backar på 5 timmar ifall ni undra). För mig var det många nya vackra vägar att bli bekant med...från bilen! Jag hade lyxen att få hänga med denna dag som "observatör"!




Lagtempo mellan Fröjered och Tidaholm, oftast i hastigheter över 50 km/h.
Medan grabbarna tog det lugnt första timmen, ringde Glenn upp Kessiakoff och gratulerade till segern i Österrike Runt (som även gav honom ledtröjan - grymt!). Efter någon timme mötte vi Wetterhall och med lite mer flyt hade vi även stött på Ljungblad som är hemma på besök i Skara. Backintervaller av olika slag, jaktstart, lagtempo och pace stod på programmet, och lagtempot slutade i stort sett på tävlingsbanan på just nu pågående stora etapploppet U6 i Tidaholm! Så man kan väl inte säga annat än att området är ett riktigt kluster i svensk cykling, med tanke på att Skara Cykelgymnasium och Kinnekulle ligger i området också. Nästan lite Belgien...


Vätskepaus efter ännu en backe! Idel mästare och medaljörer i bild. SM linje, kortbana, tempo...
 Det blev en mycket trevlig dag! Mycket snack om allt möjligt cykelrelaterat med Glenn, och imponeras av killarna som tillryggalade det tuffa passet på ett bra sätt. Väl hemma gjorde Glenn, som imponerade i köket, lite käk, och sen bar det av hemåt för killarna. Själv fortsatte jag till Tidaholm och U6, och hann träffa lite andra cyklister som jag hjälper!

Etapploppet U6
Det är för övrigt imponerande att man arrangerar ett etapplopp över 6 dagar med i stort sett alla klasser, från "coming bikers till elit". Själv har jag startat i detta etapplopp två gånger, dock aldrig tagit mig igenom det. Första gången, med Team Cyclesport.se, blev det lite falskt alarm när min fru väntade vårt andra barn, så jag fick skynda hemåt efter GP-loppet (sen kom Ella inte förrän en månad senare...) och den andra gången var faktiskt förra året med Cykelcity/Pölder som jag fick kämpa några etapper och försvara ledartröjan som satt på Bjelkmark och sen Ludvigsson. Det var riktigt kul, även om jag sen blev tvungen att avbruta loppet efter just dagens tuffa 17 milare borta vid Hökensås.

SM-mästaren Lindau och blivande Skil-Shimano stagiaren Ludvigsson klistrade bakom bilen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar