Fredrik, här i egenskap av Förbundskapten (FK) för mtb! |
(En FKs lott är ju oftast att man inte jobbar kontinuerligt med utövarna, till skillnad för hur du gör som tränare i ditt företag eller en som är tränare i en klubb. Man har ett mer övergripande grepp som inte bara omfattar träning.)
FE - Rollen som FK är ganska mycket administratör och reseledare, särskilt i en liten idrott som cykel. Dessutom är budgeten den absolut största begränsningen i verksamheten, så det är mycket vändande på kronor och funderande över hur man få med sig så många cyklister som möjligt utan att göra landslagsresorna så "budget" att det går ut över prestationerna. Under första året gick jag på ett par rejäla minor gällande boendet, bl.a. första natten på VM-resan.
Sen är det aldrig särskilt angenämt med laguttagningar eftersom det alltid är de som kommer att vara missnöjda hur man än gör. Många hade varnat mig för att detta ofta leder till obehagliga relationer med andra, men hittills har jag klarat mig från allt för sura reaktioner. Det är ju å andra sidan fullt förståeligt att idrottare blir oerhört arga och besvikna om de jobbat mot ett mål under lång tid och anser sig vara värda en plats och sen är det någon annan som sätter stopp för detta.
Reck - Du har väl inte heller så mycket tid för landslaget väl? 25% eller?
FE - Under 2010 hade jag 25%, men fr.o.m. 1/4 2011 är tjänsten på 50%. När man tar en sådan här tjänst bör man vara medveten om att det sällan bara blir så lite som tjänsten anger. Det finns hur mycket att göra som helst, så det gäller hela tiden att prioritera vad man lägger sin arbetstid på.
Reck - Om du hade haft mer tid, vad skulle du då satsa på tror du?
FE - Noggrannare förberedelser inför all verksamhet, men framförallt mästerskapen, t.ex. rekningsresor, planering, packning etc. Jag skulle även lägga mer tid på att ge tydligare riktlinjer och information till landslagscyklisterna.
Reck - Cykelvasan blev en succé redan första året det arrangerades. Du var där... hur var det?
FE - Jag var inte med första upplagan men väl under 2010. Det man kan säga är att Vasaloppsorganisationen är intrimmad, proffsig och har helt andra resurser och kontakter än andra MTB-lopp i Sverige. Detta gör att arrangemanget håller en helt annan nivå än i princip alla andra. Det rör saker som kringarrangemang, logistik, mat/dryck samt mediaexponering och image, vilket förstås uppskattas av deltagarna...
Reck - Redan nu är 6000 anmälda och det är fullsatt till årets lopp. Jag antar att detta skulle kunna ge ett uppsving för mtb i framtiden?!
FE - CykelVasan har absolut potentialen att vara motorn i ett ökande intresse för MTB-sporten i Sverige. Det gäller dock att vi inom "sportens organisation" (förbund, klubbar, andra arrangörer och kommersiella aktörer) skapar de rätta förutsättningarna för människor att ta steget från "att prova CykelVasan" till att bli inbitna MTB-cyklister.
Fredrik Ericsson i spets under Cykelvasan 2010. Foto: Jahn Ekman. |
Reck - I Norge är ju många långlopp enklare rent tekniskt, är det vägen att gå för att göra loppen mer attraktiva för den breda massan?
FE - Det är en väg för att göra MTB-cykling mer tillgängligt eftersom kan fler klara av att cykla en bana så ökar andelen människor som kan prova sporten. Men man ska heller inte glömma att en rätt betydande andel som kan tänka sig att hålla på med MTB söker precis det motsatta, d.v.s. vill ha utmaningen av svår terräng, både i form av långlopp och friåkning/downhill.
Reck - Du ska vara (en av de) huvudansvariga på Cykelvasalägret i Torsby i början på maj, ett läger som har samlat mycket av gräddan av mtb-eliten som instruktörer. För vem riktar sig detta? På en skala från 1-10 där 1 är nybörjare och 10 är svensk elit, vilka grupper passar det här lägret?
FE - Som vanligt är det väl "medelcyklisten" 4-7 som har mest utbyte av ett sådant läger, men jag tror också de som är nybörjare kommer att lära sig väldigt mycket även om de kanske missar vissa saker p.g.a. för låg kunskapsnivå.
Reck - Vad kommer det att erbjudas på lägret?
FE - Den delen som jag kommer att hålla i kommer innehålla fysisk och teknisk träning samt föreläsning om träning och förberedelser.
Reck - Kan vem som helst klara av Cykelvasan om man tränar lite? och behöver man köpa en värsting-mtb för att klara det?
FE - Vem som helst är väl kanske att ta i, men de flesta som är normaltränade skulle inte ha några problem att genomföra loppet med lite mountainbiketräning innan. När det gäller cykel så tror jag faktiskt att man kan genomföra loppet utan större problem på en vanlig 3 växlad damcykel, men sen blir det ju roligare och roligare att köra ju bättre material man har. Skulle jag rekommendera en nybörjare som ska köpa en cykel inför CykelVasan skulle jag säga "köp en cykel från något större märke för ca 15000kr".
Reck - Även du har ju nu kört Vätternrundan! Hur gick det för dig och er i den s.k. sub7 gruppen med bas i Fredrikshof?
FE - Vätternrundan var roligare än jag trodde den skulle vara. Tyvärr nådde vi inte målet i SUB7-gänget förra året utan kom 7 minuter för sent till Motala. Dels körde vi inte tillräckligt fort, men hade även otur att drabbas av två vurpor och genomförde även ett mycket oorganiserat piss-stopp. I år tror jag dock att vi kommer lyckas eftersom vi har fjolårets erfarenheter med oss och en på pappret klart starkare grupp.
Reck - Kommer det att bli ett VR för dig 2011 också?
FE - Ja, men nu är jag ytterligare ett år in i min "motionskarriär" så vi får se hur pigg jag kommer vara den här gången runt sjön...
Reck - Vad är dina tankar kring vad som krävs för att ett gäng ska komma under 7 timmar? Vad är nyckeln till framgång?
FE - Det bästa är nog att vara ca 15 åkare som är jämnstarka och samspelta i lagtempokörningen. Sen är det även viktigt att hela tiden fylla på med vätska och kolhydrater redan från början av loppet.
Reck - Hur fort måste vi i MAS-gänget köra för att slå er i juni?
FE - Under 7 timmar!
Reck - Tack då, igen, för din tid! Vi ses i Torsby nästa vecka!
FE - Tack själv!
Apropå effektiv grupp runt Vättern.
SvaraRaderaDet är helt förödande för ett lagarbete att det är så många som inte drar, och absolut inte har en tanke på att dra heller (med risk för att flyga av, istället för att göra ett bra jobb och sen kanske flyga av)