Tour of Jämtland kommer jag under 2011 att ge träningstips på deras hemsida, samt skriva lite om hur det är att tävla på landsvägscykling. Det kommer att ske genom betraktelser från förra årets upplaga. I fyra delar ger jag en inblick i hur det kan gå till på ett lopp som ToJ. Det finns en kompimerad version i Tour of Jämtlands egna magasin som kommer ut i både Sverige och Norge (även som bilaga i Kadens). Här på bloggen kan man läsa den långa versionen.
Inledning
Med Tour of Jämtland fick svensk tävlingscykling något så unikt som ett etapplopp i fjällen med klättringar på flera kilometer att betvinga. Då den även ingick i Sverigecupen höjdes dess status ytterliggare. Det var därför med stor nyfikenhet och spänning som den svenska elitklungan (tillsammans med en del norrmän) for upp till Östersund i början på augusti 2010 för den inledande prologen. Därefter väntade tre tuffa etapper på två dagar innan segraren skulle koras.
Ett etapplopp har flera tävlingar i tävlingen. Beroende på vilket lag man har, gör man olika prioriteringar. Alla tävlar inte om att vinna sammanlagt eller göra en bra sammanlagd placering (köra för totalen). I flera utav lagen kanske målet snarare är att köra om en etappseger eller vinna spurttröjan. Vissa cyklister är hjälpryttare, andra ledare. Några har kanske t.o.m. som mål att tävla igång kroppen igen efter ett tävlingsuppehåll i juli. Cyklister tycker ofta det är utmärkt att komma iform med etapplopp.
Blivande segraren Sebastian Balck står redo på startrampen. |
Förberedelser
För de allra flesta är det en lång resa till starten på touren i Östersund. Vissa flyger upp, andra tar tåget, men det stora flertalet åker bil eller minibuss. Det är mycket packning som ska med, speciellt när det är etapplopp, och man ska förflytta sig från en ort till en annan. De flesta lagen har två-tre ledare, en bil och en minibuss, för att få hela serviceapparaten att gå runt.
En cyklist vill sällan vila helt de närmaste dagarna innan viktiga lopp, och med en lång resa i benen krävs det lite planering för att både vara pigg och utvilad och samtidigt ha Benen som svarar när man ska köra hårt. För prologspecialister (2-6 min korta tempolopp), eller för den som satsar på totalen i cupen, är det extra viktigt att benen svarar från start. Ett exempel på hur de sista dagarna kan se ut:
lördag kortare hård träning 3 timmar eller tävling
söndag lång hård träning 4-5 timmar, eller tävling
måndag vila eller kort lätt pass
tisdag 3 timmar lätt träning
onsdag bilresa upp till Sveg, ev 1 timme cykel vid ankomst för att trampa ur kroppen
torsdag 1-2 timmar cykling på morgonen, därefter sista bilfärden till Östersund. Incheckning och vila.
Nordic-Eco Vallentuna på torget under prologen. Patrik Moren, en av favoriterna, värmer upp på trainer. |
Peter Eriksson, Fredrikshof CK, dundrar iväg på kullerstenarna. |
Prologen sker alltså mitt inne i centrala Östersund. Ett tillfälle för publik att se hela startfältet susa förbi, en och en. Det är en varm härlig kväll, och jag själv njuter av stunden med vackert väder, cykla med lite kläder på mig och lite nya vyer. För mig själv är prologen ett sätt att få trampa ur kroppen rejält inför kommande etapper. Som småbarnsförälder och egen företagare har jag sällan möjlighet till det där lilla extra vad gäller träning och återhämtning. När jag väl är iväg på tävlingar njuter jag ofta av att jag kan koppla bort allt annat och bara fokusera på cykel, mat och vila. Jag värmer upp med Brengdahl genom lite sight-seeing i stan och på Frösön. Sen tar jag det något kontrollerat under den första kurviga delen av prologen, för att nästan ta i allt vad jag orkar under andra halvan. En gång på Hammarö 3-dagars, Jämtlands motpol (3 dagars pannkaksplatt etapplopp), genomförde jag ett liknande inledande lopp lite halvhjärtat, och blev tok-sist med 30 sek till nästsiste man, så självklart tar jag i rätt rejält ändå för att ”bara” komma 20 sek efter segraren. 20 sek som sen är en hel evighet i sig, men den typen av avstånd blir det lätt när man inte är prologspecialist och inte behöver vända ut och in på sig själv.
Man kan kanske tycka att en kort prolog inte borde spela så stor roll i slutändan, när man ska köra ett så tufft lopp som ToJ är, men faktiskt så kan några sekunder på de här kortare etapploppen avgöra ett par placeringar. Dessutom ingår som sagt ToJ i Sverigecupen där är striden tät, och det delas ut poäng på varje etapp, så det gäller för många att tagga upp sig rejält.
David Ekholm, hemmaklubben Vertex, på väg mot mål på prologen inne på torget. |
Segraren efter prologen, Team Cykelcitys Sebastian Balck. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar