lördag 11 februari 2012

Tävlingsförberedelse för Cykelcity!

Det blir många timmar storlagtempo när teamet ska köra upp formen inför tävlingarna i mars!
Fredagen den 2 mars står 8 av lagets 11 cyklister på starten till 2.1 Drie Daagse WestVlaanderen. Någon vecka senare har alla kört sina första tuffa internationella race. Mellan då och nu väntar ett mycket hårt träningsläger i Benicassim. Cyklisterna reste dit igår, och har från söndag ett tufft program framför sig. I stort sett alla lag som står på starten i början på mars har redan haft sina premiärer avklarade, fått ihop långa och tuffa tävlingar, och detta lägret blir därför Cykelcitys egna "etapplopp". Tidigare år har det varit ungefär samma visa, och grabbarna har år efter år visat sig duktiga på att med hård träning tillsammans, komma i fin form till vårens hårda race!

Skillnaden till i år är att premiären är ännu något tidigare, och motståndet ännu tuffare! Men vi har haft en bra vinter hemma, ett lyckat Gran Canaria läger, och egentligen bara haft lite sämre förhållanden de sista 2 veckorna, då det blivit mer nötande på testcykel än vanligt. Nu hoppas vi att vädergudarna är med oss i Benicassim, och håller sig kring 5-10 grader med minimalt med nederbörd!

Upplägget på detta läger är mycket grenspecifikt. En princip i alla träning är att ju närmare huvudsäsongen man kommer, desto mer specifikt och tävlingslikt ska man träna, och detta är inget undantag ur det perspektivet. Teamet kör de flesta av sina internationella tävlingar i Holland, Belgien och norra Frankrike, där karaktären ofta är platta snabba lopp med kantvind, ibland med kullersten, och backar på 1-3 minuter. Dessutom ingår det ofta en prolog eller kortare tempolopp på alla etapploppen. Konkurrensen är hård och loppen långa, ibland 15-20 mil flera dagar i rad. Som cyklist måste man förutom det rent tekniska att kunna kriga till sig bra position i klungan utan att ödsla onödig energi,  kunna åka med i höga farter utan att det kostar så mycket socker. Sen krävs det en hög tröskel för att orka hänga med alla gånger det går fortare, och till sist krävs den där extra kicken för att vara med när det verkligen händer! Inte sällan behöver man kunna gå på rött gång efter gång de sista 4-5 milen, på tuffa avslutningsvarv, eller så behöver flera i laget ha mycket kraft kvar för att stötta våra spurtare. Denna kravprofil har fullt fokus då vi lägger upp planeringen för detta läger.


Det som framförallt sker med cyklisternas kapacitet på detta läger, är ökad förmåga att skapa hög effekt ur anaeroba processer, tolerera längre anaerobt arbete, höjd anaerob tröskel, och förmåga att sitta länge i medelhög fart utan att det kostar så mycket energi (ska man ha sitt vapen intakt efter 15-18 mil får det inte kosta så mycket att åka med i typ 43-45 km/h). Efter 3,5 månaders bra träning sker bara mindre (men viktiga) förändringar av Vo2max (beroende på individ, status, upplägg, ålder mm), medans man ser större förändringar kring tröskeln, och självklart stora skillnader vad gäller anaerob kapacitet, då detta inte tränas nämnvärt mycket tidigare under uppbyggnaden. Fart och fartuthållighet är nyckelorden för lägret!

Denna gången kommer cyklisterna att, förutom mekaniker och massör, ha med sig Fredrik Ericsson som ledare. Ingen av oss andra kunde vara med, så det var perfekt ett Fredrik kunde ställa upp. Som de flesta känner till har han ju viss erfarenhet av cykling, både som aktiv och som ledare :-). Dessutom driver han företaget JoFreSport som har resor till just Benicassim och kan området som handen i handsken! Och är det något som är mycket viktigt när man ska genomföra ett läger av den här karaktären, så är det att ha stenkoll på vägarna, så det inte blir onödigt spill och fel vägval.

Att tävla mot varandra i korta "Flandern"-backar är också ett stående inslag på förberedelselägret!
Upplägg:
FRE: resa och ev. kort rullpass om det finns tid
LÖR: 3-4 timmar väcka kroppen pass med spontan fartlek, varav 1 timme på tempocykeln
SÖN fm: Prologträning tempocykel
SÖN em: Storlagtempo med varierande intensitet

MÅN: Korta backintervaller, följt av "snällare/medium" storlagtempo, och avslutning med spurtuppdrag
TIS: Återhämtningspass 2 timmar och bålträning

ONS fm: Prologträning tempocykel
ONS em: "snällare" storlagtempo, och därefter avslut med spurtuppdrag
TOR: Storlagtempo varierande intensitet, följt av korta backintervaller på slutet
FRE: Återhämtningspass 2 timmar och bålträning
LÖR fm: Prolog/kort tempo tempocykel
LÖR em: Snällare storlagtempo följt av avslutningsvarv med "Flandern-karaktär"

SÖN: Kort pass inkl 45-60 min storlagtempo med lite attacker
MÅN: Hemresa

Alla rejäla träningsdagar ligger på cirka 5-6 timmars träning, antingen som dubbelpass (ca 2.30+2.30) med tempocykel på förmiddagen, eller som ett långt distanspass på ca 5.30-6 timmar med olika intervaller inbakat längs med passet.

5 kommentarer:

  1. Vad heter den modellen av Bell's hjälmar som ni använder? =)

    SvaraRadera
  2. Är det Fredrik som lägger upp träningen nu eller?
    Är han tränare i laget?

    SvaraRadera
  3. Jag tror dom åker med "Giro Ionos" hjälmar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändrar mig till "Giro Aeon" :)

      Radera
  4. Fredrik är inte tränare i laget.

    Det är jag som gjort programmet, och sen är det upp till cyklisterna och Fredrik att se till att få ihop det så bra som möjligt för var och en, efter hur det går på träningarna. Alla kör ju inte exakt likadant, och vissa korrigeringar brukar behövas längs med vägen. Därför är det bra att ha en träningsexpert som Fredrik på plats, som kan ha dialog på plats med åkarna!

    SvaraRadera