torsdag 27 januari 2011

Intervju: Styrkeprogrammet

http://www.styrkeprogrammet.se/
Jag har den senaste tiden skrivit en hel del om styrketräning exempelvis här för barn och här för äldre. Styrketräning är ett ämne som jag dels tycker är mycket intressant, och det har dessutom fått ökad prioritet på många områden de senaste åren. En sida som jag använder väldigt mycket och verkligen rekommenderar är styrkeprogrammet. Så en dag tänkte jag att det skulle vara passande att få en intervju med någon av personerna bakom sidan. Så här kommer det, här kommer Ulf Petersson!

Reck - Hur började hela grejen med Styrkeprogrammet?
Ulf – Det hela började i början av 2007 då Mikael Sandin, en av mina två kollegor, hade en idé om att filma olika idrottsövningar och samla de på en webplats. Vid den tidpunkten fanns ingen sådan sida, varför Mikael tänkte att det kunde vara på sin plats att göra en sådan.

Mikael frågade då mig om jag hade lust att hjälpa till med att få in övningar eftersom han visste att jag vid det tillfället just hade skrivit en grundträningsguide för friidrottare. Vi började spåna på hur det skulle kunna se ut och en idé var att samla övningar från vår egen idrott friidrott, men också brottning och gymnastik m.m. Vi insåg snart att det blev ganska omfattande och att många personer skulle behöva engageras, så vi beslutade oss för att begränsa övningsbanken till styrkeövningar. I detta skede kom jag på att styrkeprogrammet.se då kunde vara ett bra namn.

Mikael började bygga upp sidan och jag samlade ihop övningar och skrev utförande- och syftesbeskrivningar till dessa. När vi kom längre fram kopplades även Mikaels äldre bror Christofer in för att hjälpa till med det tekniska. Så i april 2008 lanserade vi sidan.

Reck - Själv tycker jag att sidan är helt grym och jag antar att ni har fått mycket bra respons och får fler och fler användare hela tiden?Ulf – Roligt att du gillar sidan! Vi har fått mycket bra respons och egentligen ingen dålig respons och detta gör ju att vi får den energi som krävs för att orka jobba med sidan på fritiden. Just nu är vi uppe i nästan 10 000 medlemmar och mellan 1500-2000 unika besökare om dagen, vilket också är en bekräftelse på att sidan är bra.

Reck - Hur mycket arbete ligger det bakom allt?
Ulf – Det är väldigt svårt att uppskatta, men det är mycket tid. Vi jobbar periodvis mer och vissa periodvis inte alls lika mycket. Nu har det varit en period där vi har arbetat mycket med våra vanliga jobb och då har det inte blivit så mycket mer än att svara på mail från våra medlemmar.

Reck - Har ni fler planer med styrkeprogrammet i framtiden?
Ulf – De planer vi har det närmaste är att fixa en del småbuggar och göra vissa funktioner lite bättre. Nästa grej är att filma rörlighetsövningar, spänstövningar och uthållighetsträning. Framöver har vi också planer på att skapa fler smarta funktioner för användarna som gör allt lättare. Vi har hela tiden haft en målsättning att sätta enkelheten i fokus, det ska med andra ord vara lätt att navigera på sidan och att skapa pass m.m.

Reck - Hur ser din egen idrottsliga bakgrund då?

Lag-SM 2010
Ulf – Höll på med en del olika idrotter inom jag som 13-åring började helhjärtat med friidrott. Spjutkastning blev ganska snart en favoritgren och som 18-åring var jag bäst i landet i min åldersgrupp. Säsongen därefter satte jag mitt pers trots en axel som inte blivit bra trots operation och rehab. Jag fortsatte satsa några år till med en axel som inte klarade av kontinuerlig kastning och som 22-åring orkade jag inte längre satsa med en trasig axel.

Reck - och sen blev du ledare i friidrott eller?
Ulf – Nej, inte som friidrottsledare, det hade jag varit från och till i klubben genom att hjälpa yngre grupper och via sommaridrottsskolor. Utan istället fick jag något år efter att jag hade lagt av en förfrågan om att hjälpa till som fystränare i en tennisklubb. Så det var min bana in i fystränarbranschen. Att jag blev tillfrågad tror jag dels berodde på att jag hade lång erfarenhet av styrketräning (sedan 12-årsåldern) och att lägga upp min egen träning och dels på grund av att jag då hade läst träningslära, fysiologi och annat nyttigt via min utbildning på Kost- och friskvårdsprogrammet.

Reck - och därefter utbildade du dig successivt och har nu ett eget företag?
Ulf – Ja, precis. Jag hamnade i konståkningssporten som ansvarig fystränare för elitgruppen i Göteborgsdistriktet och blev därigenom också tillfrågad av Kristoffer Berntsson att lägga upp hans fysträning. Under tiden jag pluggade och jobbade extra som fystränare, så utbildade jag mig successivt med tilläggsutbildningar, bl.a. via SISU. Senaste utbildningen jag gick var Idrottens Fystränarutbildning som jag varmt kan rekommendera. Mitt eget företag startade jag för knappt ett år sedan och det har rullat på sedan dess.


Reck - Hur skulle du beskriva vad du kan erbjuda de som anlitar dig?
Ulf – Jag trycker mycket på att man måste träna med ett långsiktigt tänk. Det är det många som missar, framförallt inom lagidrott. Ofta vill man bli explosiv på kort tid, men det som krävs är först rörlighet, kroppskontroll, balans, koordination och lyftteknik för att kunna utveckla explosivitet. Detta är en process i flera olika steg som tar tid.
http://www.idrottskonsulten.se/

Jag tycker också det är viktigt med en strukturerad träningsplanering och att man dokumenterar hur man har tränat. Har man inte dokumenterat någonting så kan man heller inte veta varför det gick dåligt/bra under en viss period.

Något jag också måste nämna är kravet på kvalitet. När jag intruerar är jag väldigt noggrann med hur man utför en övning. Med rätt utförande får man effekt av träningen och skaderisken blir låg.

Reck - Finns det någon kategori av människor som inte har nytta av styrketräning?
Ulf – Där blir det ett enkelt nej ;)

Reck - De senaste åren har bl.a. Tonkonogi på ett banbrytande sätt ändrat på gamla föreställningar när det gäller styrketräning för barn. Hur ser du på det och har det redan nu börjat ändra riktlinjer i tex friidrottens träningslära?
Ulf – Jag håller helt med Tonkonogi där och den synen har jag haft på träning hela tiden. Många reagerar på när styrketräning och barn används i samma mening. Det beror nog på att gemene man tänker på tunga vikter och muskulösa utövare och jättehög skaderisk. Skaderisken är alltid väldigt hög om man har dålig rörlighet och dålig teknik i utförandet av en övning. Men har man, som Tonkonogi säger, en belastning som motsvarar 15 reps/set, en god rörlighet och god teknik, så är ju styrketräning en väldigt skonsam träningsform jämfört med att t.ex. börja hoppa tresteg i full ansats som 10-åring. Där är belastningarna under kort tid flera gånger kroppsvikten.

Av egen erfarenhet vet jag att styrketräning rätt utförd i tidig ålder skapar kroppskontroll, balans, stabilitet, rörlighet och en förmåga att senare kunna utveckla explosivitet. Hur det ligger till i friidrotten över lag vet jag inte riktigt eftersom jag inte är så engagerad där längre, men vet en hel del grupper som inte börjar med styrka förrän i 15-årsåldern, vilket är alldeles för sent anser jag. Men det tar tid att vända gamla traditioner.


Reck - Jag skrev ett inlägg nyligen om vikten av styrketräning för äldre. Märker ni att äldre börjar bli mer intresserade av styrketräning?
Ulf – Huruvida det är äldre som söker sig till Styrkeprogrammet eller inte, är inte något vi kan se via vår statistik. Men som personlig tränare så ser jag ju att det är fler äldre som har börjat träna styrketräning, vilket är väldigt roligt. Tror det är otroligt viktigt för äldres välbefinnande, hälsa och inte minst socialt att komma ut och träffa människor.


Reck - Ligger friidrotten överlag långt framme vad gäller ledare?
Ulf – Jag tycker att friidrotten har många duktiga ledare. Många ledare främjar en god idrottskultur där macho-jargong och glåpord är mycket ovanligt. Tänker jag på mina ledare jag hade, så fick jag, förutom ett stort engagemang, friheten och samtidigt ansvaret att träna på egen hand och lägga upp en del av träningen själv. Detta egenansvar tycker jag förmedlas på ett helt annat sätt i friidrotten och individuella idrotter än i lagidrotter.

Reck - Har du själv några favoritövningar?
Ulf – Det är svårt att välja ut några få övningar, men jag föredrar komplexa övningar med skivstång, ringar eller egen kroppsbelastning som ställer krav på rörlighet, explosivitet, kroppskontroll och styrka. Något jag alltid går igång på är att hoppa i trappor eller hopp som träning. När det gäller styrkeövningar så är jag just nu väldigt förtjust i att utvecklas i övningen Enhandsryck.

Reck- Tack för din tid och lycka till.
Ulf- Tack detsamma!

1 kommentar:

  1. Finfint! Jag rekommenderade så sent som idag Styrkeprogrammet till en kollega. Riktigt bra sida.

    SvaraRadera