fredag 5 augusti 2011

Tour of Jämtland del 4 Trondheim - Åre

Betraktelser inifrån klungan 2010

Dags för start, 11.00 i Trondheim. Eliten först, och strax bakom motionärerna.
Fredag kväll efter bergstempot och fram till lördagsmorgon är återhämtning som står överst på programmet... igen! Organisationen har fixat jättebra kost och logi under hela etapploppet. De flesta toppar middagen med någon god dessert och lite kolhydratladdare och godis. Att bara äta "nyttig" mat är inget att rekommendera när man ska fylla sina depåer rejält.

Efter en tidig uppstigning med transfer på lördagsmorgonen, samlas alla elitcyklister, inkl ett större gäng motionärer och inte minst den cykelintresserade skidstjärnan Petter Northug med sin yngre bror, för den avslutande etappen mellan Trondheim och Åre. Det är en riktigt pangdag! Varmt och soligt. Funkar bara benen hyfsat blir detta en fin upplevelse tänker nog många.

Senast en timme innan start brukar man vilja vara plats vid startområdet för att skriva på startlistan, kolla över cykeln en extra gång, ta sina flaskor, energikakor och gel. I servicebilen som följer cyklisterna i den s.k. karavanen (efter kommissarien och sjukvården kommer bilarna i den ordningsföljd lagets bästa cyklist ligger i sammandraget), finns det reservhjul, vätska och mat, men ofta också extrakläder som en regnjacka eller vindväst, och ett par varmare handskar fall i fall vädret slår om. Det är en fin dag, men det långa avståndet och fjällen gör att man hellre tar med sig lite för mycket kläder än för lite...fall i fall. Generellt sett gäller på större cykeltävlingar i elitklassen att det är fritt att få langning från bil efter 50 körda km och fram till det är 20 km kvar till mål. Dessutom har man fast langning, alltid från höger sida av vägen, någonstans kring 100-140 km in på etappen. 

Mer taktik
Det kan här vara på sin plats att fundera lite kring taktik igen, och vad som får en etapp som denna att överhuvudtaget gå framåt. Cykelcity är ju självklart väldigt nöjda som det är, och har inget behov av att ”göra” tävlingen. Om ingen sätt press på dom kan klungan rulla lugnt genom hela etappen fram tills det börjar dra ihop sig till spurter längs med vägen och vid målet. För att det ska hända något, för att tävlingen så att säga inte redan ska vara över, måste övriga lag försöka sätta press på Cykelcity. Detta görs genom att man kör offensivt och satsar på utbrytningar. Helst ska det ske med ganska många starka åkare för att det ska vara möjligt att få Cykelcitys alla hjälpryttare att slita ont. Målet, om än det är svårt, är helt enkelt att köra slut på deras hjälpryttare i första läget, vilket ska resultera i att Cykelcitys bäst placerade åkare, måste ta ansvar själva. I slutändan hoppas man sen att man även ska kunna utmana dessa. Men, som sagt, det hela måste börja med att flera lag kör offensivt för att sätta press på ledarlaget, annars blir det liksom inte så mycket till tävling, och dom kan enkelt försvara sin ledning.

Det är definitivt en etapp som kommer att bli tuff från start. Dels kommer nog flera lag att satsa friskt, och sen kommer det några rejäla stigningar redan efter 20 km. Kommer morgongänget att gå innan eller i backen, det är frågan. Är man inte bland de bästa klättrarna behöver man försöka testa sin lycka direkt, innan klättringen. Har man en dålig dag eller är en slowstarter kan det bli tufft med det tidiga bergpriset och den troliga höga farten i början. Jag själv är nervösare än på länge pga inledningen. Jag är inte så tränad mer att jag på ett avslappnat sätt kan ta mig an en sådan inledning med halvsega ben om det går fort. Det gäller för mig att ha bra ben, och jag har absolut ingen lust att bli avhängd redan vid första bergspriset.

Morgongänget
Nästan ”from the gun” börjar attackerna. Tillsammans med flera norrmän, försöker åkare som Patrik Morén och Nils Penton från Vallentuna, Henrik Åbom och Johan Svensson från Borås CA, Erik Saeden och jag själv från EPIC Mölndal mfl komma loss i det som brukas kallas "morgongänget". Efter ca 30 min kommer dagens första stigning med en rejäl lutning i 4-5 km, och mot toppen av den kommer en stark grupp iväg. Det stannar av helt i klungan. De flesta är nöjda alternativt orkar inte försöka mer. Några minuter senare stöter först Simon Galle, Fredrikshof, sen en norrman och till sist framtidslöftet Philip Lindau från Motala, ikapp. Starkt och påpassligt. Utbrytningen är nu relativt stor och omfattar flera starka åkare, som totalfyran Aasvold, Morén, Andersson, Åbom, Penton och Lindau, men också två från Cykelcity, varav en är Lucas Persson, totaltvåan och ledare i bergspristävlingen.

Dagens stora utbrytning, med bland andra, frän vänster; Moren, Aasvold och Moren.
Att så starka åkare som ex Aasvold och Moren mfl är med i utbrytningen visar att man vågar chansa, fast man ligger fyra och sexa i sammandraget. Det säger också en del om vad man är nöjd med. Aasvold är inte här för att bli trea eller fyra! Han vill vinna, och har bara en dag kvar på sig att göra något. Andra starka fick kanske inte till det så bra på tempot och ligger nu längre bak i sammandraget att det inte finns så mycket att be för, det är bara att chansa och köra! Själv har jag för övrigt de bästa benen under hela etapploppet denna dag, vilket känns kul och skönt. Det är inga problem att sitta i andra hälften av klungan när den delar sig i två uppför första bergspriset, och vi ansluter igen några minuter senare, när det stannar av därframme.

Laget som ska kontrollera loppet vill nu gärna att utbrytningarna ska få en lagom lucka, lagom i den bemärkelsen att a) det ska vara så långt fram till utbrytningen så att ingen vill försöka attackera ikapp, vilket därmed skapar lugn i klungan b) men inte för långt avstånd så det blir för tufft att köra ikapp.
Cykelcitys två åkare i utbrytningen, kan nu ligga på rulle och bevaka och samla bergprispoäng. Hjälpryttarna radar snart upp sig i främre delen av klungan, och när utbrytningen fått 3-4 min lucka börjar man köra i ungefär samma hastighet som täten. Det är ännu långt kvar till mål och det finns ingen anledning att köra ikapp dom för tidigt, då blir det bara nya attacker och oro på nytt i klungan.

I klungan är det Team Cykelcity med ledartröjan, som håller i taktpinnen. Längst fram Ahlstrand iklädd spurttröjan, och Johan Landström. Längre ner syns Cupledare Olsson från Motala och Petter Northug i vitt.
Tävling på landsväg betyder inte att alla tar i hårt hela tiden. De som nu får slita hårt i tävlingen är dom i utbrytningen, där helst så många som möjligt ska vara överens. Börjar folk stå över där framme, blir det lätt oro i gruppen, och den kan snabbt bli inhämtad igen. Sen är det Cykelcitys hjälpryttare som håller fart i klungan. Resten av cyklisterna håller sig lugna, äter bra, dricker bra och sparar sig för vad som komma skall. Under denna del av loppet, kan man absolut njuta av det fina vädret och den vackra utsikten. Det är härligt och häftigt att köra race som det här. Det är nästan som på TV. Stor klunga, lång karavan med servicebilar, där man ibland åker ner och snackar lite med sportdirektören, hämtar flaskor, snackar med kompisar i klungan. Klungan unnar sig även att stanna och lätta på trycket, innan den fortsätter mot gränsen.

Jakten
Efterhand som tiden går märks det att det ledande röda laget har det ganska tufft där framme där dom drar och drar. Utbrytningen var ganska stor och stark som sagt, och det kostar verkligen kraft att jaga ikapp. Deras andra åkare i utbrytningen, åkstarke Martin Halvarsson, beordras ner för att hjälpa till. Först när vi närmar oss Meråker är klungan samlad igen och gör sig redo för klättringen upp till Storlien, en klättring som går i etapper. Det mesta av offensiv från övriga lag är nu emellertid neutraliserade, och det är först strax innan toppen vid Storlien när Motalas Fredrik Frykberg, gasar på för fullt, som klungan splittras i 4-5 delar. Cykelcity har ingen anledning att attackera, då man redan sitter med topp 3 sammanlagt. Det är dessutom 6 mil platt körning kvar till mål, vilket gör det svårt att hålla undan om man lyckas skapa en utbrytning i sista backen.

Lucas och Mats dundrar in mot Åre.
På toppen, vid Storlien och gränsen, är täten ett tjugotal man och efter ett antal attacker kommer tre man iväg. EPIC Mölndal sitter med 4 man där framme, Rönn, Brengdahl, Renhage och Saeden, men får inte med någon loss, och det stannar av i täten. Själv sitter jag i tredjeklungan tror jag. Lite svårt att få grepp om läget då det är så utstpritt och man ligger på max. Där framme vill ingen ta initiativ och efter 10-15 min är alla småklungor samlade i en enda stor igen. Cykelcity får därmed tillbaka de flesta av sina hjälpryttare som kan börja jaga in utbrytarna igen. Några mil före Åre är det samlat igen. Klungan gör sig redo för final.

Blir det klungspurt eller blir det nya attacker som håller in till mål?

Avståndet inom topp 15 är ganska små, och med en väl avvägd attack kan man absolut avancera några placeringar på väg in mot mål. Mats Andersson, Örebro CK, och Lucas Persson, Team Cykelcity, kommer iväg 10 km före mål, och Lucas ställer sen av Mats sista biten in mot mål. Han tas emot av publiken inne på torget som en vinnare av både etappen och Tour of Jämtland sammanlagt. Mats blir tvåa idag och klättrar någon placering i totalen. Ett 20 tal sekunder senare dundrar klungan in för klungspurt. Michael Olsson tar spurten före Balck, men i Sverigecupen har nu Balck gått om som ny totalledare. Bergspriströjan tar Lucas även den, medan Ahlstrand som agerat hjälpryttare hela dagen, tappar spurttröjan till Benjaminsen CK Nor vid sista spurtpriset. Jimmy Rönn blir trettonde man, 24 sekunder från en topp-tio placering.

Under de närmast följande timmarna följer sen en ström av motionärer som utmanat sig på denna tuffa etapp. Vissa är tröttare än andra, men alla verkar dom nöjda och belåtna med sin insats. Inte bara backarna har varit jobbiga denna dag, utan även vinden, som blåst ganska så rakt mot!

Mats är snart i mål som tvåa. Längre upp syns Lucas Persson
 korsa mållinjen som etapp- och totalsegrare.
Avslutning
På kvällen väntar trevlig middag och mycket snack om backar, attacker som blev eller uteblev, vurpor, hjul, hemfärd, fjällen och det unika med att ha en helikopter över sig på racet. Det finns alltid mycket berättelser efter en tävling. Organisationen visar också ett filmklipp från tävlingen redan under lördagkvällen. Häftigt, en svensk cyklist är inte bortskänd med sånt!
Söndag morgon är man återigen på väg hem, förhoppningsvis med ett bra resultat inom laget, eller med bättre form än när man kom, som ska förvaltas på kommande stora endagarslopp i augusti.

För dig som kanske inte visste så mycket om cykeltaktik innan, har nu förhoppningsvis fått lite mer kött på benen. Därmed förstår du också att när TV eller en tidning skriver något kort som att Gustav Larsson blev 63a på etappen, 3.52 efter segraren, och ligger 47a i sammandraget, ger det väldigt lite information om Gustavs lopp. Kanske har han genomfört en helt lysande arbetsinsats denna dag! För på samma sätt som det vore ointressant att ständigt rapportera att en back i fotboll inte gjorde mål idag heller, är det föga intressant att endast få veta hur en hjälpryttare ligger till i sammandraget. Det är ju liksom inte hjälpryttarens grej....

2011 års Tour of Jämtland
ToJ håller på just nu. På hemsidan finns en länk till en webbradio där du kan följa tävlingen live från start till mål. Igår gjorde Sportnytt ett reportage från loppet, med extra fokus på Magnus Bäckstedt som efter sin come-back, är där med ett ungt lag från England.

Imorgon är det dags för både elit och motionär att betvinga ovannämnda sista etapp! För eliten har det då sammanlagt genomförts en prolog plus tre långa linjeetapper. Något som hela den svenska eliten glädjs åt. Det är ont om långa tävlingar i Sverige nuförtiden, men med ToJ har vi både fått ett etapplopp, långa etapper tre dagar i rad, i vacker och för svenska mått unik kuperad terräng.

För egen del blir det den kortare och nästan pannkaksplatta varianten på 60 km, från gränsen och in till Åre. Nu är det för övrigt dags att så sakteliga bege sig mot just Åre och bevittna den rafflande avslutningen uppför Åres egen Mur de Huy, Granenbacken, som ska betvingas två gånger, med målgång uppe vid Hotell Tott. Räkna med många revanschsugna svenskar efter gårdagens norska seger!

Så gå in och följ loppet på webbradion!

3 kommentarer:

  1. Tack för insyn i klungan :-)

    SvaraRadera
  2. Reck din jääävel! Lindau stötte inte alls ikapp utbrytningen själv! Det var jag och nån norsk oxå! Men han hade kanske kunnat göra det själv oxå.

    /Simon Galle

    SvaraRadera
  3. Tack för det :-)

    Ändrat!!

    SvaraRadera