måndag 11 juni 2012

Intervju: SubXX Naturelle Lena Bernström!


Vättern närmar sig med stormsteg, och vi har några intervjuer kvar att publicera innan årets hetaste grupp ger sig iväg, Sub-XX Team Naturelle! Turen har kommit till Lena Bernström från Fredrikshof, en tjej som syns flitigt på pallplaceringar i Veteranklasserna!

Sigtunaloppet 2010!
Reck – Vem är Lena?
Lena – Instruktör på Worldclass som älskar att cykla landsväg och numera även MTB. Har ett förflutet som hästtjej, fotbollsspelare och friidrottare men har nu äntligen hittat min grej - cykel.

Reck – Hur kom du in på sub-xx satsningen?
Lena - Grejen är den att jag ända sedan jag körde VR 2006 har jag sagt att jag aldrig mer skulle köra den. Men så dök ett mail upp från Siv och Maria med en trevlig inbjudan om att samla ihop en snabbklunga med bara tjejer. Perfekt, jag som älskar att köra lagtempo. Dessutom kör vi för Thomas Fogdös fond Active Life Foundation för att stödja idrottare som råkat ut för en olycka precis som han själv gjorde i Åre 1995. På nåt sätt kom jag på andra tankar, blev nyfiken och hoppade på.

Reck – Är du som många andra, van vid att främst träna med män?
Lena - Nja, vi är faktiskt rätt många tjejer i min klubb Fredrikshof CK men det klart att det blivit en hel del turer med bara killar.

Reck – Många undrar säkert, är det annorlunda att vara i en grupp med bara satsande tjejer? På vilket sätt?
Lena - Det är annorlunda. Det är inte varje dag man ser 60 tjejer i ett lagtempo, frågan är om någon någonsin sett en sådan? Det här är helt unikt.

Reck – Och förutom Vätternrundan, vilka andra mål har du med ditt idrottande?
Lena - Veteran-SM och Nordiska mästerskapen är de andra stora målen 2012 som annars blir ett år mer i stilen ”att cykla runt sjöar i Sverige tillsammans med subxx-tjejer”. Förutom Vättern Runt ska jag även köra Vänern och Siljan.

Reck – Hur har förberedelserna sett ut hittills, är du i den form du vill vara just nu?
Lena - Jag har ju en bra coach, Mattias Reck heter han :) Jag har lagt en bra grund hela vintern och följt upp med Mallis och träningsläger Camp Ludvika med Fredrikshof CK. Formen är på uppåtgående och det sista har det gått riktigt bra! Känner mig stark på både träning, Vätterngenrep och tävlingar.


Reck – Har du några favoritrundor där du bor?
Lena - ”Gruppettorundan” med fika i Saltå Kvarn är en höjdare. Annars kan man ju alltid ta en tur genom skogen på MTB:n till cykelfiket Rosenhill. Har man gått om tid och önskar fylla ut magen ordentligt åker man till ”Kakslottet” Taxinge med dess gigantiska kak-, bull- och tårtbord. Märker du att jag gillar att fika?

Reck – Tack för intervjun och lycka till med nu i första hand kommande helgs stora utmaning!
Lena - Tack själv, vi ses i Motala!

1 kommentar: