fredag 14 januari 2011

Svenska Cupen 2011

Först, alla reflektioner görs utan att jag har någon koll på hur tankegångarna gått, vilka försök som gjort kring planering av cupen osv. Detta är helt enkelt bara mina synpunkter på cupen som sådan. Sen är jag övertygad att tävlingskommitten och arrangörer har gjort vad dom har kunnat!

24/4 Åstorps GP Åstorp Kat 2
25/4 Åstorpsloppet Åstorp Kat 1
22/5 Kinnekulleloppet Götene Kat 1
17/6 Vättern GP Motala Kat 2
4-9/7 U6 Cycle Tour* Tidaholm Kat 1
3-6/8 Tour of Jamtland* Östersund/Åre Kat 1
3-5/9 Svanesunds 3 Dagars* Orust Kat 1

Kanske är det ett tecken på att jag börjar bli gammal, men är det inte lite väl lite av tuffa endagarslopp för att vara en cup? Av tradition brukar ju cupen vara mer inriktad på de längre och hårdare endagarsloppen, och även om jag inte har något emot att man har med både tempo, GP och etapplopp, så tycker jag att denna cup har för lite av långa endagarslopp.

Jag tycker det är grymt att vi har många etapplopp, och dessa ska verkligen värnas så gott det går. Men 3 stycken etapplopp i en och samma cup?!

Dessutom, för att underlätta cyklisternas planering och formtoppar är det bra att ha ett block med bra viktiga tävlingar ganska nära inpå varandra. På det viset var förra året ganska bra tycker jag. Som det är nu är de utspridda över hela året, en varje månad. Det är inte det lättaste att planera en säsong med det upplägget. Vill man dessutom toppa sig till något mer, kanske SM, Skandis, en hemmatävling och något internationellt mästerskap kan det bli knixigt.

Jag tycker förresten att det är bra för svensk cykel och häftigt att förlägga en cup i Motala i anslutning till Vättern. Sen hoppas säkert flertalet cyklister att det även finns någon lång tuff tävling relativt nära inpå de Svenska Mästerskapen!

Budget för ett lag att åka både U6 och Jämtland kanske också kan bli ett problem för vissa klubbar?!

Vad tycker ni om cupen?

3 kommentarer:

  1. Inte bra. I mitt tycke ska cupen bestå av typ 7st 18-milare, men sådana tävlingar arrangeras ju inte i Sverige så det går tyvärr inte. Att ha gp och tempo-lopp i cupen är ju som ett skämt.

    SvaraRadera
  2. Vad skall vi med en cup till? Det finns ingen effekt i det, just nu. Låg den i block som du beskriver så hade den kunnat fylla ett tränings/planerings syfte.
    Jag tycker att man kunde ha ett mediastyrt upplägg. GP fredagkväll och kring 16mil lördag och söndag. Någon av dagarna går ett motionsarrangemang med samma tid och bana som eliten.
    Detta finns ingen klubb som klarar i dagsläget. Men långsiktligt är detta vägen till publikintresse och breddning av sporten. Klubbar kan hjälpas åt för att ordna detta. Stöd från distrikten så klart.

    SvaraRadera
  3. Det är en bra utgångspunkt!
    - Vad ska vi med en cup till?

    Jag håller med att man med en cup har möjligheten att försöka styra cykel åt olika önskvärda mål.

    Att skapa vissa stora tävlingar som alla vill och kan satsa på, skapar större konkurrens om det möjliggör att fler kan vara i form vid samma tidpunkter.

    Ska det bli mer fokus från media brukar det också eftersträvas kontinuitet i form av ett visst antal tävlingar som inte byts ut hela tiden och gör det svårt att följa som utomstående.

    Man hade ju tanken med GP+linje en helg, men det kanske var för svårt att skapa? Om sen GP loppet ska inräknas i en cup, låter jag vara osagt

    SvaraRadera