måndag 13 juni 2011

Cykelfestival, en perfekt dag?

Festivalen arrangeras av Komet Club Rouleur. Genom länkarna här hittar ni en massa intressanta saker som visats i helgen.
Cyklar, föredrag, filmer, diskussioner, uppvisningar, tävlingar, cykelturer.
En mycket trevlig, givande, innehållsrik och cyklig lördag, minst sagt! Först kunde jag, med tanke på Vätternrundans antågande, få in ett extra pass tidigt på lördagmorgon. Genom Facebook-gruppen Bockastyret, startad av instruktören och "spinningutvecklaren" Jim Berg, blev det en go tur ner till Åsa och hem igen. När dom fortsatte ner mot Tylösand, fick jag och Rasmus Olsson en solig fika lagom till 10 kaffet, innan vi gasade hemåt med diskussioner om uträkning av luft- och rullmotstånd och annat matematiskt som jag har lite svårt för!


Väl hemma bar det av ner på stan för att beskåda Göteborgs Cykelfestival och kvällen fortsatta sen i samma anda, dvs festivalanda! På mysiga Byns Bistro nere på Långgatorna, åts och dracks det och kördes Roller Race i glada vänners lag mellan ölen, spröjsade glasrutor, cykelkepsar och kristallkronor. Vilken stämning.

Med hela familjen som hejarklack, och Göteborgska cykelkändisar som Erik Saeden, Mathias Karlsson, Pierre Stjernman, Lasse Nordström, Patrik Elgström, Anton Johansson och min motståndare i första heatet, Marcus Svensson, på plats, blev det en afton att minnas.




Varsågoda, video regisserat Pierre Stjernman. Första heatet, in the blue corner, Marcus Svensson. In the red corner, Mattias Reck. Uppsluppen stämning sådär framåt 22 tiden. Stående på stolen, dirigent och starter Jonatan Sahlin, i bakgrunden livlig jazzmusik, live! Mina barn var helt uppspelta och följde det hela med stor spänning. Loppet blev minst sagt jämnt!! Detta var även kvällen då vi tävlingscyklister till slut fick stryk av "Skägg-Olof"(eller var han kanske en startsnabb BMX:are?!). Grattis till dig i alla fall! Damklassen fick jag aldrig grepp om hur finalen gick, bara att den stod mellan Annie? och Ester.

Vet ej riktigt varför videon ej laddar upp sig, men tills dess, kommer här en bild från spektaklet!


Som pricken över i:et avrundade sen jag och min baneman Marcus kvällen med någon extra skål inför hans resa till Schweiz dagen efter. Ser ni någon svensk flagga när ni streamar in Schweiz Runt kan det mycket väl vara Svenssons verk! Söndagens pass blev lugnt.........

Utsikt från de tävlandes håll. Panoramabild av proffsfotografen.

1 kommentar:

  1. Måste återigen säga att jag är väldigt imponerad av din blogg Mattias - läsvärd, faktarik och lättillgänglig även för gemene man!
    Tack för länken, sällskapet till Tylö och fortsätt så!!
    Live Strong!
    /J

    SvaraRadera