tisdag 21 juni 2011

Vättern 2011 - så mycket snabbare! del 2

Hur gick det då till när MAS-gänget körde på rekordtid?

MAS-gänget har som jag skrev i del 1 varit snabbast runt sjön många år nu, och hade som mål att fortsätta vara det. Från framförallt sub7 gängets organiserade satsning (sub7 har verkligen höjt nivån på VR satsning, vilket jag och många med mig tycker är roligt!) har därför MAS-gänget också känt sig manade att så att säga trissa upp sin satsning.

För den som vill veta lite mer om MAS gruppen och dess ledare, kan läsa om det här. Det är inte någon enhetlig grupp som sådan, och vår satsning är ganska olik de mer "avancerade" som sub7 eller Conti gjort de sista åren. Därmed inte sagt att den inte är seriös och kräver mycket arbete. Anders Olsson och Paul Danielsson lägger ner mycket arbete kring organisationen och det ingår många cyklister med mycket rutin, starka hjärtan och bra tryck i låren i MAS grundstomme.

Anders pratar om målsättning och målbilder under den gemensamma middagen på fredagkväll. Foto: Tom Pietilä.
För egen del var jag faktiskt ganska osäker på start under vintern och våren. Efter att jag bestämt mig för att sluta tävla i elitklassen blev det knappt någon träning alls på flera månader (vilket förvånade mig och många andra). Så här skrev jag själv i vintras om mitt liv som cyklist 2011. Efterhand som våren kom, och min form blev bättre efter jobbet på Mallorca som coach och föredragshållare, började jag dock så smått börja tänka mer på träning och snabba Vätterntider, vilket i sin tur ledde till att jag blandade mig i diskussioner med den "inre kretsen" hos masarna. Ska det här lyckas så måste vi, vad tycker ni?....ryktena gick om många duktiga rekryterade cyklister i sub7s satsning...det måste bli mer si och mer så... fler som drar, fler motorer, hur ska vi göra? osv...

Paul så som vi känner honom, i celestegrön! Foto: Tom Pietilä
Så sent som under de sista 8-10 dagarna var nog allt på plats, och det kändes bra och tryggt. Det tyckte jag också märktes under den gemensamma middagen, avslappnad, lättsam och gemytlig stämning! Det var förresten ett kanonställe vi hade samlats på där under fredag kväll för att stämma av det sista, vacker miljö och mycket och god mat! Tack för det Paul! Efter middagen körde vi en kort presentation av varandra, Anders pratade igenom målsättningen ännu en gång, och sen höll jag ett kort föredrag om hur vi ska gå tillväga för att lyckas med målet.

Det blev ett kort föredrag, lika mycket för att peppa och skapa vi-känsla som för att prata om teknik och taktik.

Många saker är viktiga när man som grupp ska cykla fort tillsammans, och jag poängterade lite extra om saker som att kommunicera med varandra och vikten av att ha rätt folk på rätt plats i klungan. Kommunikationen är A och O. Nästan alla i gruppen känner till hur man cyklar korrekt, men det kräver ofta ändå att man pratar och guidar vissa för att farten ska bli rätt. Man får helt enkelt inte vara rädd för att säga ifrån (och ibland kan det låta lite gapigt och icke-hjärtligt att med 170 i puls och fartvind och aerohjul som viner omkring en, säga saker till varandra!). Marginalerna kan vara små vad gäller farthållning för att få med sig eller inte få med sig ett större antal cyklister att bidra maximalt i gruppen. Något som självklart är oerhört viktigt, när man ska cykla så länge som Vätternrundan handlar om.

Sen handlar kommunikation självklart också om att peppa varandra. Det är mycket viktigare än många tror. Det räcker med så oerhört lite för att någon ska piggna till, bli sedd, känna sig delaktig, eller kämpa lite extra! Det krävs inga långa meningar för att klungan ska bli lite mer social, vilket är nog så viktigt under så här långa tillställningar.
Jag håller låda och snackar om positionering i klungan! I förgrunden till vänster står Tony Widing, en riktig motor,
som tyvärr inte kunde vara med! Då hade det gått ännu lite fortare!! Foto: Dannemyr.
Vårt möte rundades av strax efter 21 och sen var det bara att dra sig hemåt för lite kvällsvickning innan sängen väntade. Själv hade jag småätit hela dagen. Förutom de större måltiderna inkl någon smaskig dessert, slank det ner Pre-sport och plockgodis med jämna mellanrum. Ska man äta upp sig gäller det att äta mat med högt energiinnehåll, och inte alltför mycket fibrer.

Till skillnad från många Vätterncyklister, varav en del redan har börjat sin runda, har fartgrupperna lyxen att få en helt natts sömn! God natt! Imorgon gäller det, hoppas vädret är med oss!

Fortsättningen följer här (del 3).

1 kommentar:

  1. Ser med spänning fram mot nästa kapitel i "reseberättelsen"

    SvaraRadera