tisdag 8 maj 2012

Intervju: Sub-XX Siv Andersson!


Här kommer då sista pusselbiten till fröet på Sub-XX satsning. Här är Siv! Hon är inte bara cykelfantast, utan också professor i Uppsala, och forskar bl.a. på mitokondrierna, deras DNA och jämför deras aeroba förbränningsssystem med motsvarande energisystem ute i naturen! Det var tur att hon inte nämnde det förrän efter jag hållt mitt föredrag på kick-offen i Borlänge, då hade jag nog blivit nervös.... :-)

Reck – Vem är Siv Andersson?
Siv - Jag är en före detta stillasittande datornörd som började träna när dottern flyttade hemifrån och jag plötsligt fick lite tid över för egna intressen.

Reck – Hur kom du in på sub-xx satsningen?
Siv - Jag bor i Avesta och i mån av tid cyklar jag med ett gäng cyklister som kallar sig för AvestaKadens. Kaptenen för AvestaKadens är Anders Olssons, ledaren för MAS-gruppen som under många år varit snabbaste grupp runt Vättern. Flera andra cyklister i Avesta har också cyklat med MAS-gruppen och det har varje år varit lika roligt att kolla i de informella resultatlistorna för att se hur det har gått för Avestagrabbarna. Då har det varit omöjligt att inte reflektera över att det bara funnits ett 10-tal tjejer bland de 1,000 snabbaste cyklisterna runt Vättern. Allt fokus i snabbgrupperna har legat på grabbarna. Så det har legat i mitt bakhuvud sedan flera år tillbaka att man borde samla ihop alla snabba tjejer i en egen klunga. Tjejerna finns ju och gör minst lika starka prestationer som grabbarna utifrån sina förutsättningar, men de syns inte och hörs inte.

Maria Gabriels frågade mig hösten 2010 om inte vi två skulle cykla Vättern tillsammans 2011. Men då hade jag redan bestämt att cykla med mitt kusinbarn och en kille från Avesta så jag föreslog istället att vi skulle satsa på att få ihop en klunga med bara tjejer till Vättern 2012. Maria hakade direkt på den iden. Så i april för precis ett år sedan kontaktade jag kansliet och bad om att få reservera 30 platser bland snabbgrupperna till 2012. Initiativet blev jättepopulärt och under hösten utvidgades satsningen till en full klunga med 60 platser.

Reck – Är du som många andra, van vid att främst träna med män?
Siv - Mestadels tränar jag ensam. Men när jag tränar med andra så är det med grabbarna i AvestaKadens. Det är Paul Danielsson och Anders Olsson med flera i MAS-gruppen som varit min stora inspirationskälla och lärt mig allt jag kan om cykling.

Reck – Många undrar säkert, är det annorlunda att vara i en grupp med bara satsande tjejer? På vilket sätt?
Siv - Det känns väldigt ovant att cykla tillsammans med andra utan att pulsen skenar!

Reck – Och förutom Vätternrundan, vilka andra mål har du med ditt idrottande?
Siv - Jag är ju inte purung precis och vet inte hur mycket mer jag kan förbättra mig. Mitt långsiktiga mål är att hålla mig ungefär på den nivå jag ligger på nu i 10 år till, dvs. klara av att göra klassikern på en totaltid under 20 timmar.


Reck – Hur har förberedelserna sett ut hittills, är du i den form du vill vara just nu?
Siv - Vanligtvis åker jag skidor under vintrarna. Men i vintras blev min make stillasittande efter en operation och tiden för träning minimerades. Jag satsade då istället på att sitta hemma på trainern. Kanske tappade jag lite kondition, men kanske blev jag lite starkare i benen. Helst vill jag alltid vara i lite bättre form än vad jag är för stunden!

Reck – Har du några favoritrundor där du bor?
Siv - Min favoritrunda går över Garpenbergsskogarna i södra Dalarna till Olshyttebacken som är ett par km lång. Där åker jag upp och ned så många gånger jag orkar och sedan hem igen genom skogarna.

Reck – Tack för intervjun och lycka till med den fortsatta satsningen!
Siv - Tack själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar