söndag 10 oktober 2010

Intervju: Stefan "Mumien" Olgarsson

Senior och veterancykling är stort, och blir bara större och större känns det som. Det ligger väl i tiden, i samma våg som alla anmälningar till Vasaloppet, Göteborgsvarvet, Vätternrundan osv. Många äldre lägger ner väldigt mycket tid på sitt intresse, och det satsas ganska friskt. Till i år skapades även en seniorcup, inspirerande minst sagt! Själv tycker jag det är jättekul, inte minst då jag hjälper flera som kör i de här klasserna, och det är här jag själv tänkt köra de kommande åren. Jag hade gärna sett att denna klass blev än mer fylld av större lag som kör lagtaktik, och en som också verkar vilja se att seniorklungan tar ett steg i den riktningen är Team Mumiens grundare, Stefan Olgarsson. Så här kommer en intervju gjord för några dagar sedan, då Stefan just idag sitter på planet ner till Vuelta Mallorca för Veteraner.

Reck: Vem är Stefan Olgarsson?
Stefan: Seniorcyklist sedan 2006. Innan tävlade jag i gokart och roadracing. Så jag har väl alltid gillat tävlingsmomentet och farten. Det var väl egentligen du (Mattias Reck) som gjorde att jag började ta cyklingen på allvar 2005 när jag precis hade börjat. När du drog med mig i er SUB 8 satsning med HCK. Nu är jag till och med Teamchef för Team Mumien.se som föddes eftersom jag inte riktigt kände mig hemma i någon traditionell klubb. Jag ser även mitt företagande som en tävling. Vilket kan visa sig på drastiska sätt ibland. Totalt beroende av att alltid vara uppkopplad och att kunna kolla mailen. Har väldigt kort väg från tanke till handling.
Stefan i Gesundabacken på Solleröloppet.
Reck: Du har ju ett företag som heter Mumien, vad gör ni där?
Stefan: Vi reparerar mobiltelefoner, iPhone och iPods. Vi finns i Göteborg, Jönköping och Stockholm. Sen har vi en inskicksservice via internet också.

Hur har det gått i år för er i laget?
På det stora hela har det gått över förväntan med flera pallplatser. Dessutom vann vi ju Svenska Mästerskapen i H35 genom Henrik Rudelius. För Beata har det ju dessutom gått jättebra. Vi hade en aning om att det skulle gå bra för henne. Men inte så bra.
Till nästa år hoppas vi kunna köra mer taktiskt och bygga upp det som ett lag faktiskt måste göra. Att man kör för varandra men också att man VET hur man skall göra det.

Vilka visioner har du med cykellaget Mumien?
Att kunna bygga ett seniorlag som kan konkurrera på samma sätt som ett elitlag. Det vill säga genom att ha tillräckligt starka cyklister för att kunna påverka utgången av varje lopp. Vi cyklar ju dessutom under devisen "Det snyggare, snabbare och roligare teamet". Det vill vi uppnå genom att hela tiden kontinuerligt utveckla våra cykelkläder, alltid ha superbra ordning på utrustningen och hitta samarbetsparterns som har samma estetiska syn på cykel. Snabba är vi ju redan men vi vill hela tiden bli bättre så klart. En sak vi kommer arbeta mer med nästa år nu när laget satt sig lite är taktik. Det roliga i Team Mumien tycker vi är träningsläger utomlands, tävlingar utomlands och en ganska sorgfri inställning till det hela.

Är ni på jakt efter fler cyklister?
Ja till nästa år kommer vi försöka förstärka med minst 2 cyklister. Så jag kan ju passa på att här och nu be dom som är intresserade att höra av sig så forts om möjligt. I första hand söker vi en tempoåkare som vi kan köra för i sammandraget på etapploppen. Sen söker vi en STARK och attackvillig cyklist med. Förutom detta så har vi ju en jätteduktig tjej i laget som bara hunnit cykla en säsong hittills men som vi vill ska få lite kompisar till nästa år att cykla med. Så ni tjejer som är sugna är välkomna att höra av er med.

Hur hoppas du att senior eller veteranklasserna ser ut nästa år?
Helt annorlunda än innan i alla fall. Det är alltför många cyklister i seniorklungan som bara "sitter med" och aldrig gör något. Men sen när det drar ihop sig till spurt då är dom där. Visst det är en taktik så god som vilken annan. Men jag hoppas sannerligen att vi och andra lag som exempelvis Bure och Cykelcity kan skapa ett inferno för klungan så att det blir mer uppsplittrat. Jag vet ju att det tillkommer en del cyklister till seniorklassen nästa år som inte kommer nöja sig med att hålla ett högt och jämnt tempo om man säger så.

I ert lag har ni definitivt ett par av dom "proffsigaste" benen i den svenska klungan, se bild nedan. När man tittar på dom går ju ens tankar till Ljunkens ben på SM förra året på Kinnekulle. Vem är detta?
Det är väl ingen hemlighet att det är vår nya tempokung a k a klungdragaren Martin Johansson. En av Sveriges absolut starkaste seniorcyklister som vi hoppas mycket på framöver. Han är för övrigt väldigt nöjd med bilden Björn fick på Svanesund.
Martin Johansson, Svanesund. Foto: Björn Fredriksson.
Beskriv ett favoritpass a la Olgarsson, hur ska det se ut och var?
Det börjar i Lindome med lagtempo som är tänkt som uppvärmning men som redan i första rondellen har gjort sig av med eventuella nykomlingar. Sen fortsätter det ner mot Kungsbacka för att sen övergå i träningstävling. Sen lagtempo igen. Det är så enormt fostrande. Helst 5-6 cyklister då får jag precis den lilla vilan jag behöver för att kunna gå runt snabbt och länge. Det ultimata är om man fram mot slutet av träningen märker att folk man tävlar mot börjar stå över förningar och man själv är pigg. Då gillar jag att förstöra lagtempot genom att dra lite för snabbt så att folk inte kommer runt mig och måste gå in bakom.

Även backträning i Ubbhult med bra ben är riktigt roligt. Detta var ett riktigt ärligt svar som jag hoppas alla tar på rätt sätt....

Du ogillar ju den svenska vintern och skulle aldrig cykla ute under det mörka kalla halvåret, stämmer det?
Ja det stämmer. Mig möter ni inte i en regnig rondell i Kungsbacka i slutet av november. Men jag tar gärna en Ryanair flight till södra Europa och cyklar utomhus på vintern.

Du är Italien-frälst, om jag förstår det rätt? Hur kan det komma sig?
Det började redan 1996 när jag fick anledning att bo i Italien och studera på universitet där nere. Det låter kanske klyschigt men maten, modet, bilarna och klimatet är väl dom starkaste skälen.

Du är ju ganska berest, och ofta även haft med dig cykeln. Vilka är dina favoriter när det gäller cykelresor?
Rankingen ser ut enligt följande Mallis, Bjärehalvön, Italien, Sydafrika.

Flera gånger har du ställt upp på tävlingar på Mallorca, hur är det?
De är något av det roligaste man kan göra som veteran/senior cyklist. Att få uppleva cykeltävling på riktigt. Polismotorcyklar, konvojer med servicebilar, 25 grader varmt i oktober och fullt med roliga människor från hela världen som samlas där den veckan i oktober. Jag kan rekommendera alla att ta en veckas mindre semester på sommaren och åka till Vuelta Mallorca för veteraner på hösten.

Tack för intervjun och lycka till på årets sista race.
Tack själv.

3 kommentarer:

  1. Ska du köra för Olgar nästa år?

    SvaraRadera
  2. Nej, det ska jag inte. Ber att få återkomma på den punkten!

    SvaraRadera
  3. Tyvärr vi hade gärna haft Mattias med oss. Men med tanke på vilka järnkrafter som styr cykelsverige så gick det inte. ;-)

    //Olgar

    SvaraRadera