måndag 29 november 2010

Intervju: Erik "Craft" Abrahamsson

Under en fotografering av Crafts längdsortiment i Orsa.
I min intervjuserie har turen kommit till en cyklist som jag första gången träffade på Kungsbacka Gran Fondo för några år sedan. Tycke uppstod och på den vägen är det. Så här kommer det lite av varje från Erik, kanske mest känd från Craft, som ju också är uppskattad samarbetspartner till Team Cykelcity.

Reck - Trevligt att du är här Erik! För dem som inte känner dig, vem är du?
Erik – Trevligt att få vara här och nöjet är helt på min sida Mattias. Ja, det är en bra fråga. Jag är 32 år och bor i Borås sedan snart 5 år. Född och uppväxt i en liten by utanför Jönköping som heter Skirebo. Där spenderade jag de 20 första åren innan det blev 1 år i USA och därefter 7 år i Stockholm. Under åren i Jönköping spenderade jag och mina bröder all fritid på downhill- och slalomcyklar. Tävlade aktivt under 4-5 år och startade upp cyklingen i strutsabacken i Huskvarna. I USA passade jag 2 barn i en familj samt tävlade i BMX. Väl i Stockholm jobbade jag som produktionsledare på reklambyrå och lyckades också knåpa ihop en civilekonom utbildning på Stockholms universitet. Under 2006 kom jag i kontakt med Craft och sedan dess bor jag som sagt i Borås, jobbar på Craft och cyklar så mycket jag hinner. För övrigt är jag ofta ganska glad, jag tål inte pasta, jag har ingen direkt favorit färg men jag tycker väldigt mycket om både kaffe och vin.

Reck - och vad gör du på Craft?
Erik – Jag jobbar som Brand Manager på Crafts Huvudkontor i Borås. Det innebär att jag är ansvarig för varumärket internationellt. I jobbet ingår bla att driva Crafts marknadsavdelning, internationellt kampanjmaterial, samtliga internationella sponsringsåtaganden såsom Protour lag, längdlandslag och exempelvis också events som Tour de ski. Ytterligare är jag ansvarig för samtliga våra mässdeltaganden utomlands såsom ISPO och Eurobike för att nämna två. Jag kan prata om jobbet i timmar men det är nog kort var det handlar om. I Borås sitter både Craft Sverige samt också Crafts internationella huvudkontor. Från huvudkontoret i Borås görs all design, produktutveckling och marknadsföring. Kanske inte så objektiv i ämnet men jag tycker att det är fantastiskt kul att Craft som internationellt sportvarumärke drivs från en gammal vacker TK lokal i Borås.

Reck - Du har alltså haft kontakt med en hel del proffs de sista åren! Hur är det att jobba på den nivån? (du kanske har någon trevlig anekdot...)
Erik – Ja det stämmer. Vi jobbar ju med proffsidrottare i respektive kategorier som vi jobbar med, både inom cykel, löpning och längdskidåkning. Det är såklart fantastiskt att jobba med idrottare på denna nivå men det är också en stor utmaning och kräver mycket jobb. De är perfektionister och det är enbart det absolut bästa som duger, produkterna granskas i varje söm. Samtidigt är detta en av våra fundamentala idéer på Craft att jobba med världens bästa idrottare just för att komma åt deras unika kunskaper av användandet och genom det produktutveckla för att ständigt skapa bättre produkter. Att jobba med proffsen handlar ju såklart också om att vi vill positionera vårt varumärke i denna kontext.

Gustav Larsson

En fin anekdot var då jag och f.d. tävlingscyklisten och grundaren av MA Borås, Mattias Carlsson (produktchef cykel) var med dåvarande team CSC på Mallorca. Vi hade precis inlett samarbetet med laget och vi hade haft en första leverans kläder. Jag hade bara cyklat i skogen innan och var mer eller mindre helt novis på en racer. Det var inget jag direkt berättade då vi skulle ut och köra distans med laget redan andra dagen. Jag blev tilldelad Kolobnevs reservcykel. På flighten ner hade min väska totalmosats så min hjälm var bara smulor när jag öppnade väskan. Då jag har ett riktigt stort huvud vet jag att inga vanliga Large hjälmar passar utan här krävs en stadig 63:a för att omge min skalle. Jag fick låna en hjälm av en mekaniker och det såg ungefär ut som jag hade ett äpple på huvudet. Remmen under hakan räckte egentligen inte men jag pressade. Så där satt jag, första gången på en racer med ett äpple på huvudet omringad av världsstjärnor såsom Cancellara, Sastre, Voigt, Bröderna Luxemburg och övriga gänget. Det blev en väldigt fin tur i behagligt tempo. På vägen hem fick jag släppa klungan uppför sockertoppen Randa. I följebilen bakom hörde jag att sportchefen Kim Andersson satt och svor. Den andre killen från Craft, Mattias Carlsson hade börjat trissa längst fram i klungan och fått med sig Gustav Larsson på hjul. Övriga åkare hade en watt gräns de inte fick vara över. Gustav hade inte fått sin SRM mätare ännu och gick iväg från klungan med Mattias. Väl på toppen fick Mattias en rejäl utskällning och jag fick äntligen knäppa upp remmen under hakan kunde åter andas fritt, det var en fröjd på alla sätt.

Reck - Vad gäller för 2011, vilka storstjärnor kommer Craft att jobba med?
Erik – 2011 kommer att hända mycket. Dels jobbar vi med svenska-, finska- och polska längdlandslaget. Vi fortsätter med Tour de ski och kommer även att vara en av huvudsponsorerna till OSLO 2011 VM. På cykelsidan har vi ett protour lag på väg in som förhoppningsvis blir officiellt i dagarna. Vi kommer att jobba vidare som partner till Tour de Suisse. Vi jobbar även med Rabobank men där ser samarbetet lite annorlunda ut då vi tyvärr inte har cykelkläderna. På Mountainbike sidan jobbar vi med Giant Rabobank Off road team och Team Rocky Mountain, vi är även huvudsponsorer till Trans Alp och Trans Germany. Detta för att nämna några av de saker vi jobbar med.

Charlotte Kalla

Reck - Craft behöver ju ingen presentation för en svensk, men hur ser det ut utomlands? Är ni stora ute i världen också?
Erik – Craft finns i ca 30 länder och omsätter ca 1 miljard SEK. Fokus ligger dock på Skandinavien, Beneluxländerna och Tyskland. Vi expanderar och växer väldigt snabbt och planen för de kommande åren ser fortsatt väldigt stark ut. Framför allt är det underkläder och cykelkläder som växer mest utomlands.

Reck - Vilka är Crafts styrkor anser du?
Erik – Att vi vågar jobba avgränsat, dedikerat och med fokus på få kategorier och med hela underställskategorin som fundament. Det skapar både trygghet och trovärdighet. Först och främst internt i organisationen men också såklart externt mot retail och slutkonsument. Jag tycker att man ser på tok för många dåliga exempel på varumärken som snabbt försöker att kapitalisera på allt möjligt. Vi är sport och svett och det ser jag som en av våra absoluta styrkor. Det är lätt att lockas in i annat men då gäller det att tro på sin grundidé. Ungefär som med sitt egna träningsschema eller ett race, våga tro på din plan, det är den som gör dig unik.

Reck - Eftersom du cyklar en del själv har du säkert några favoritrundor kring Borås. Vart ska man åka om man har vägarna förbi? och finns det nått fik i krokarna?
Erik – Det finns fantastiska turer runt Borås, oj oj, det spelar egentligen ingen roll i vilket väderstreck man åker så är det fina rundor. Lugna vägar, bra asfalt och bra kuperat. En av mina favoritsträckor är dock vägen mellan Seglora och Hyssna, det är poesi att cykla där. Väl i Hyssna finns också ett fin fint kaffe i gamla kvarnen. Detta är verkligen värt ett stopp. Förutom fina rundor finns det också väldigt mycket fina cyklister i Borås.

I fint sällskap med Martin Halvarsson, Robban Bengtsson och Madde Jacobsson efter att ledartröjorna
på protours prolog delats ut 2009. På den tiden var jag snabb…
Reck - Går det något motionslopp i dessa trakter?
Erik – Ja, varje höst går ett lopp som heter Viaredssjön runt och som arrangeras av Borås CA. Tyvärr brukar detta krocka med Kungsbacka GF vilket är illa. Jag har cyklat denna slinga många gånger och det är verkligen en fantastisk runda som är en utmaning för både elit och motionär. Förutom detta så går ju Borås egna Pro Tour varje onsdag klockan 18.30 från macken i Fristad. Detta är verkligen cykelglädje när den är som bäst. Den gode Fredrik Lindström gör mycket för bygdens cykelkultur och även detta är det Fredrik som driver. Besök gärna http://www.protour.se/ för att se mer eller ännu hellre, kom förbi macken varje onsdag, det brukar vara runt 50-talet cyklister varje vecka.
Porträttfotografering utanför klubblokalen i Malmö.
Alla valde varsin skruvad pryl, brandsläckaren
var det ända som fanns kvar men den passade bra till dräkten.


Reck - Du är ju med i Team Solde, vad är det för team?
Erik – Team Solde är ett team som består av goda vänner, mestadels grabbar från Malmö. Uppkomsten var för några år sedan då vi bestämde oss för att cykla runt Vättern. Vi gjorde det och efter det var samtliga fast i cykelns underbara värld. Team Soldes klubblokal är en espressobar i centrala Malmö med just namnet Solde. Med andra ord är det cykel, kaffe och glädje som alltid är i fokus med det teamet. Vi har haft små planer på att expandera Team Solde med ett riktigt lag men som det ser ut nu så ligger det på framtiden.





Reck - som avslutning, hur mycket kommer vi att möta dig på cykel nästa år?
Erik – Förhoppningsvis mycket mer än i år. Jag har ett jobb som kräver en del resor och då kan det vara svårt att få kontinuitet med träningen men nästa år har jag bestämt att det ska hojjas mycket och då får jag helt enkelt planera efter det.

Team Solde spänner vaderna en vacker vårdag i Skåne.


Reck - Ja då återstår bara ett stort tack för din tid och lycka till med både jobb och fritid...
Erik - Tack detsamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar