torsdag 22 september 2011

VM - hur går det på linjeloppen?


Då jag imorgon beger mig till Köpenhamn blir det nog svårt att skriva reflektioner efter varje tävling som jag gjort hittills, så jag tänkte istället skriva lite tankar om kommande lopp i förväg.

Dam- och herrjuniorloppen är för osäkra lopp att jag helt enkelt avstår från att komma med några tips eller gissningar om vilka som är favoriter eller hur loppen kommer att se ut. Det man kan säga är att det inte blir alls lika förutsägbart eller kontrollerat i dessa klasserna, jämfört med seniorerna. Det i sin tur betyder att man i större utsträckning själv måste skapa sitt lopp och ta sina chanser. Så har Rissved, nykorade 4:an Fåglum och de andra juniorerna en bra dag, är det nog bara att ta chansen när den dyker upp och vara med och skapa något!

Det gäller ibland (eller ofta) även i U23 klassen för herrar (finns ej U23dam), där det inte alltid finns tillräcklig kraft i de olika lagen, för att få kontrollerade och förutsägabara lopp. Förra året var det i och för sig ganska "proffsig" körning, där flera länder var med och kontrollerade fältet för sina bästa spurtare. Flera starka lag (ex Australien med Matthews som vann och Tyskland med Degenkolb som blev tvåa) hade vad dom tyckte var en bra chans i just en spurt, vilket gjorde att loppet blev ganska jämnt och kontrollerat, inte minst i backarna!

Om det blir så i år också återstår att se. Det krävs flera stora starka lag för att hålla ihop en klunga hela dagen, och det är inte alls säkert att det blir så i Köpenhamn bara för att det är relativt platt. Även en spurtare som Ahlstand, kan behöva vara med innan spurten, om tåget går tidigare. Mest realistiskt om Sverige vill köra för ett topp-resultat är nog enligt mig, att satsa på Ludvigsson och Ahlstrand, och sen finns det lite olika scenario på hur det kan se ut! Själv är jag förstås grymt spänd inför detta loppet såklart! då jag har mycket kontakt med dom tre från Cykelcity, och för att jag tror att Sverige har en bra chans att göra ett resultat i paritet med det som Stefan Adamsson (9a 2000) och Jonas Ljungblad (5a 2001) gjorde för 10 år sedan.

Killarna som ska göra det! Lindau, Ludvigsson, Ahlstrand, Dahlström och Gustavsson. Foto: Jahn Ekman
Ännu ett grymt spännande lopp har vi framför oss på lördag, och det med störst medalj- och segerchans genom världsåkaren Emma Johansson. Framförallt Emilia Fahlin och Sara Mustonen räknas väl också till etablerade internationella åkare, men hela laget upplever jag som ganska starkt på denna banan, och där alla kommer att kunna spela en viktig roll. Med risk för att vara tjatig så har damklassen också ett större mått av friare lopp än herrseniorerna. De starkaste åkarna är med och tävlar om toppplaceringarna på de flesta typer av banor, så även Emma (något mindre konkurrens och färre starka lag som kan styra loppen) och att det ska bli en klungspurt med en riktigt stor klunga i damklassen har jag svårt att se. Det ligger troligtvis också i Sverige intresse att göra loppet så tufft att Emma kan spurta om segern i en mindre grupp! Så jag tror vi kommer att få en offensiv och rolig cykelåkning på lördag från de svenska tjejerna. Detsamma gäller även en del andra lag som tjänar på ett tufft lopp. Backen till mål är dessutom inte så lätt som man kanske skulle kunna tro, och för damerna är backen såklart ännu lite längre, vilket gör att det är svårt att se något stark lag som gärna vill få till en klungspurt. Det finns inga lag som fixar det helt enkelt tror jag, utan det blir hård körning och gallring och sen får man se vem som orkar hänga med Marianne Vos. Kan man kanske tänka sig ett scenario att Mustonen (som är van att köra med Emma i samma lag) håller sig nära och skyddar Emma så länge som möjligt, medan de andra på ett eller annat sätt försöker göra loppet tufft!?
Tjejerna som ska göra det! Fahlin, Lindberg, Olsson, Johansson, Söderberg, Thomasson och Mustonen. Foto: Jahn Ekman.
Herrseniorloppet tror jag kommer att bli en riktig höjdare! Många kan vara med och tävla. Flera av de stora nationerna har ingen superspurtare som man vågar chansa på att dom ska slå Hushovd/Hagen, Cavendish, Farrar, Greipel/Degenkolb. Spanien har Freire och Italien har Bennati, Oss och nya stjärnan Viviani, men att dessa stornationer ska köra defensivt hela dagen för klungspurt är högst osannolikt. Likaså kommer nog inte Belgien med Gilbert, Holland, Australien eller Frankrike att vilja göra det heller. Istället kommer dessa nationer nog att försöka göra livet surt för spurtländerna! Och vid ett eller annat tillfälle är det i såna här situationer som Lövkvist och Kessiakoff måste ta sina chanser också. För chans på toppresultat måste även Ljungblad testa detta sätt, även om han är bästa spurtaren av de tre och sista 500 meterna går lite uppför.

Backen är som sagt lite tuffare än vad kanske vissa av oss tror när man hör proffsen säga att det är en spurtbacke. Då jag haft en släkting boende i Holte/Närum precis mitt i varvbanan, har jag upplevt vägen till mål ett antal gånger, och som jag minns den har den först en snäll lutning på 2-3% procent i kanske 300 meter, för att sen branta till i ca 150-200 meter med 4-5%, innan det planar ut och sen någonstans där uppe kommer mållinjen!


Cyklister som Sagan, Gilbert, Boassen-Hagen, är alla mångfacetterade stjärnor som både kan chansa något varv före mål eller vänta till spurt, beroende på hur benen känns på dem själva och hur dom tycker att "superspurtarna" ser ut. Det finns ett helt gäng spanjorer och åkare som Paolini och Haussler som kanske också får köra riktigt offensivt! Och en som nog är otroligt revanschsugen lär ju vara Cancellara...om benen är där på söndag förstås...!

Vilka dom kommer att utmanas av vid eventuella attacker är inte fy skam det heller..eller vad sägs om ett tåg med tempospecialister som fyran Grabsch, nykorade världsmästaren Martin, tvåan Wiggins och sjuan Millar, för att dra ikapp eventuella utbrytare och bädda för klungspurt! Man får gåshud bara av tanken på de där sista varven!!

Det ska tydligen komma väldigt mycket norrmän till Köpenhamn! Inte att undra på det med tanke på närheten och hur bra de norska stjärnorna kört det senaste decenniet med Kurt-Asle Arvesen, Thor Hushovd och Edvald Boassen-Hagen. Årets Tour var ju sen helt otroligt (undrar om något land kan toppa det, 4 etappsegrar+lagtemposeger och en vecka i gult på bara två norrmän). Det ser onekligen bra ut för Norge i år också. Både Thor och Edvald får ju räknas till storfavoriter då banan passar dem båda väldigt bra. Kurt-Asle Arvesen ska dessutom sluta efter årets säsong, och det hade väl suttit fint att avsluta på topp genom seger för någon av lagkamraterna. Färjorna till Norge har ny tidtabell för att passa hemvändande norrmän på söndag kväll! Blir det guldfest på båtarna måske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar