tisdag 6 september 2011

Rosa Dygnet - livsviktigt, hälsosamt och häftigt!

Jag kommer att vara med på Rosa Dygnet 24 timmars spinning 8-9 oktober till förmån för Cancerfondens RosaBandet insamling för bröstcancer. Gå in på Rosa Dygnets hemsida, läs och anmäl dig själv eller ett helt lag att vara med på detta livsviktiga, hälsosamma och häftiga dygn på Sportlife Exclusive i centrala Göteborg. Fullt med träning, ute som inne, med spännande instruktörer, varvat med föredrag och annat skoj.

Jag själv kommer att hålla ett föredrag med titeln "Konditionsträning - för hälsosam motionär och prestationsinriktad elit", och även köra den beryktade Watt-utmaningen, där du får testa på att köra med samma belastning som världseliten på cykel. Hur många minuter klarar du? Jag kommer också att ha erbjudande på konditionstester (om man bokar upp sig under det Rosa Dygnet).

Det finns idag flera evenamang och insamlingar för cancer. Tanken med just detta nu årligen återkommande arrangemang beskrivs bäst av "grundaren" Maria Götesdotter:
"Det hela började i maj 2007 när min mamma Christina fick bröstcancer och jag märkte hur maktlös man kände sig. Då förstod jag hur viktigt det är att alla bidrar med pengar för att lösa denna orättvisa sjukdom som drabbar vem som helst när som helst. Ur den här känslan föddes idén om ett spinningevent.


Under eventet 2009 var min mamma och pappa med och gick vår rosa promenad, många av er träffade henne efter sista passet och bara veckan efter eventet fick hon grönt ljus på den årliga kontrollen…cancern hade hållit sig borta!

Men i Januari 2010 fick vi tyvärr det tråkiga beskedet att cancern var tillbaka och nu som metastaser i levern. Det gick otroligt snabbt och trots att hon kämpade precis med alla näbbar och klor så förlorade min älskade mamma kampen mot cancern 31 mars 2010.

Det här är mitt och vårt sätt att försöka bidra till att fler mammor överlever kampen mot bröstcancer! Vårt sätt att hjälpa. Ingen kan göra allt, men alla kan göra nåt. Visst är det ett slitet gammalt talessätt, men det stämmer ju!

Så tillsammans med ett gäng kompisar har jag de senaste åren ordnat insamlingar till förmån för Rosa Bandet genom att göra nåt av det roligaste jag vet – att köra spinning. Vi ville skapa nåt halvgalet så det fick bli ett helt dygn med spinning där alla kan vara med.

Vi började i blygsam skala 2007 men redan 2008 hade vi fått ihop ett helt fantastiskt gäng på över 500 cyklister som fyllde spinningsalen under hela dygnet med glädje och svett. 2009 slog vi vårt insamlingsrekord igen och fick nästan ihop 130 000 kr – vi blev omnämnda på Rosabandet galan i Malmö som nr 1 på goda insatser i kampen mot cancer. 2010 var vårt största i både antal deltagare och insamlade pengar – smått fantastiska 200 000 kr!! Så på de 4 år vi kört detta event har vi samlat in över 500 000 kr – alla pengar har gått rakt till Cancerfondens Rosa Bandet kampanj.

Vi behöver DIN hjälp!

Det viktigaste målet med 24 timmars-eventet är så klart att samla ihop så mycket pengar det är möjligt, men vi hoppas också att vårt dygn skall bli 24 timmar ren glädje. Och en herrans massa svett så klart…

Vi ses den 8-9 oktober!

Hälsningar,
Maria Götesdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar