måndag 28 november 2011

5 års jubileum

Här uppe trivs jag kanske allra bäst! Här på föredrag hos Tetra Pak. Foto: Bengt Sennö.
För exakt fem år sedan drog jag igång företaget Balansera. Vid en milstolpe som denna, är det lätt att man börjar tänka tillbaka lite, så även jag.
- Varför startade jag företaget?
- Hur har firman utvecklats?

Varför jag startade firman, är något jag klurat på först nu denna höst, och det är väl egentligen inte så lätt att veta exakt varför det blev så. Men, jag tror att det som "lockade" fram det hela var den trevliga sub-8 satsningen som Hisisngens CK gjorde. Därmed skulle "gnistan som tände elden" gå till Janne Aarnseth som var den som frågade om jag ville vara med på deras resa som "coach". Tack Janne :-)! Och alla ni som var med den där gången, kan ju känna er lite extra träffade! Därmed var kombinationen av den proffessionella gymnasieläraren och amatörcyklisten med intresse för idrottsforskning ett faktum.
Några av HCK:s sub-8 gäng anno 2006 på läger i Laholm i mars månad.
Ett drygt halvår senare var min firma ett faktum.
En annan som nog också  triggade igång mig är Lasse på Cykelcity i Göteborg (som även introducerade mig för Janne). På den tiden bodde vi två kvarter ifrån varann i Majorna, och jag vet inte hur många gånger jag hängde hemma hos Lasse och hans dator med programmet In Design. Lasse hjälpte mig att konkretisera olika pedagogiska modeller och grafer som skulle kunna användas till en framtida bok. Det blev ingen bok, inte än i alla fall, men det fick det mig att repetera och läsa in ny forskning, och samtidigt berätta och ventilera mina tankar med Lasse. Och, att förklara för andra är ett himla bra sätt att komma ihåg saker själv!
Då det begav sig, med Fredric Engelke, MCK profil och CC-Lasse! Den skarpsynte Gbg-cyklisten ser vilken mack vi är på!
De som i första hand varit till stor hjälp under min tid som egen, är framförallt Anderz "Picco" Persson, men också  hans bror Håkan Persson, som driver Cykelcity i Göteborg och Lund. Likaså har Aike Visbeek, som var sportdirektör i Cyclesport.se då vi träffades (där jag var spelande tränare) varit en kugge. En som också driver en framåt, pushar på bra och ger självförtroende är min kompis och f.d. proffscyklisten Martin Johansson. Detsamma gäller en annan HCK:are, Suzanne Gadd!

Picco, Pölder och Aike.
De senaste åren har även profiler som Mats Slorfelt på Enervit, Tony Pölder, Monika Björn och Magnus Gårdmark varit bra vitamininjektioner! Liksom Fredrik Jansson på Cykelklubben, tidningen Cykla, Cykla.se och Vätternrundan såklart, denna gigant! Sen hade det såklart varit svårt att jobba som vi gör i familjen Reck om inte man fick bra uppbackning från pappa (numera kallas han oftare farfar här hemma) och Ingrid!

Viktig del av mitt jobb, att hjälpa några av Cykelcitys talanger. Aike sitter vid rodret!
Utvecklingen av företaget har varit försiktig minst sagt. Någon stor gambler har jag aldrig varit. Läraryrket var hela tiden basen i min tjänstgöring under de första åren. Det fanns heller ingen tanke att det skulle växa. Jag trivdes alltid bra med att vara lärare. Sakta men säkert växte emellertid företaget, och efter husköp fanns det även rum nog att ha en egen testklinik. Balansera tester&coaching var ett faktum! 
Vättern är en självklar del av mitt jobb, på flera sätt, det var den ju redan innan jag visste om att jag skulle bli coach ;-) Här efter rekordtiden på 6.51.45 i  somras tillsammans med MAS-gängets organisatör Anders Olsson.
För snart två år sedan valde jag lite spontant och hastigt att satsa på företaget fullt ut. Det var troligtvis en kombination av flera faktorer, om jag skulle ge mig på en analys, och att jag snart skulle fylla 40 var nog en bidragande orsak.

Sagt och gjort, företaget har nu drivits i två år på heltid, och jag tycker själv att det har gått rätt bra. Jag hade inga större förväntningar på vart det skulle ta vägen för 5 år sedan, utan det har bara tuffat på, sakta men säkert, mer och mer! När jag väl valde att starta eget och sen även satsa på heltid har många varit imponerade av att jag vågat ta steget. Själv har jag inte sett det så eller tänkt på det, men det har varit väldigt kul att få dom komplimangerna! Tack för det!

Genom åren har jag haft förmånen att få träffa en massa inspirerande personer. Jag har också haft lyxen att få coacha väldigt många trevliga och ambitiösa idrottare, från proffs till motionär. Genom olika föredrag har jag också fått möjligheten att tala och diskutera inför större publik, vilket jag tycker är väldigt roligt och energigivande! Sammantaget är det flera roller som man har som lärare, som nu lever kvar, fast i en annnan miljö!
Nya utmaningar! Några korta snabba instruktioner innan det är dags för nästa lagtempo med snabba tjejer http://www.subxx.se/!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Lätt, det är Shell Fjärås.

    En svårare fråga; hur många kanelbullar fanns på bordet innan jag tog fram kameran?

    SvaraRadera
  3. Det var som fan Björn! Jag visste inte varifrån jag fått bilden! Nu vet jag bättre :-)

    men kanelbullefrågan får jag förpassa till övriga deltagare på denna historiska tur!

    SvaraRadera