fredag 1 juni 2012

Intervju: Sub-XX Naturelle Lotta Jegenstam!


Nästa kvinna på tur är en tjej som syns i alla möjliga cykelsammanhang, från styrelseuppdrag, till tävlingar och inte minst på svenskön Mallorca! Hon har sysslat med marknadskommunikation hela arbetslivet och firar 10 år som egen företagare i höst med företaget Ruby Tuesday www.rubytuesday.se. Hon har varit ordförande i Fredrikshof i två år, suttit i Svealandskomitten och Sthlms Cykelförbund där hon bl a jobbade med projekt för att få fler ungdomar till cykelsporten. Sedan mars 2012 är hon invald som ledamot i förbundsstyrelsen!

Reck – Vem är Lotta Jegenstam?
Lotta - cykel- och träningstokig göteborgska som efter 25 år i Stockholm äntligen har flyttat hem igen ;)

Reck – Hur kom du in på sub-xx satsningen?
Lotta - Det var faktiskt du som tjatade! He he. Jag har tidigare sagt att jag aldrig kommer att köra runt sjön för att det är för mycket incidenter och för farligt men när nyheten om tjejsatsningen släpptes fick man ju sig en funderare.
Jag var skeptisk till om jag skulle klara den tuffa utmaningen men när jag sedan såg att flera av tjejerna i satsningen var gamla tävlings- och klubbkompisar så tänkte jag att Äh- vad sjutton – kan de så kan jag!

Reck – Är du som många andra, van vid att främst träna med män?
Lotta - Jag har faktiskt haft lyxen att träna med ett helt gäng tjejer under min tid i Stockholm och det kan jag nog tacka mig själv lite för också.

Som relativt ny medlem i Fredrikshof kom jag i kontakt med några av de som tävlade i klubben och fick lära mig så oerhört mycket av dem. Jag var ju en spinning-tjej och hade aldrig ens suttit på en racer! Det var en ny värld som öppnades för mig och jag kände att jag ville ge något tillbaka till klubben och cykelsporten och med styrelsens godkännande sjösatte jag ”Roadrace Beginners” – en kurs för de som var nya på racer eller kände sig lite ringrostiga – en kurs bara för tjejer! Styrelsen skrattade lite åt min ambition att få ihop 20 tjejer till kursen – efter 2 dagar hade jag 49 anmälda!

På detta följde sedan en fortsättning ”Roadrace Advanced” – för tjejer som kunde tänka sig att börja tävla. Den kursen körde jag tillsammans med Thomas Eriksson, tidigare förbundskapten för damlandslaget – här fick jag ihop 25 tjejer och det kändes riktigt maffigt när vi stod alla på startlinjen på Falkenloppet! Fler kurser har hållits i Fredrikshofs regi så jag tror att klubben har utbildat långt över 100 cyklande tjejer.

Men nu är man tillbaka i Göteborg och här är det annorlunda – här är man ensam tjej på klubbens fartträningar och får bita sig fast när grabbarna kör sina lagtempon.

Reck – Många undrar säkert, är det annorlunda att vara i en grupp med bara satsande tjejer? På vilket sätt?
Lotta - Jag tror inte att det faktum att vi är enbart tjejer som är det som gör att det är annorlunda, snarare det att vi är utspridda över hela landet och gör så mycket mer än att bara cykla och vi har olika mycket tid för projektet – för det har verkligen blivit ett projekt och inte bara att ställa sig på startlinjen och köra runt sjön.

Det som gör mig mest glad i hela den här satsningen är att vi har lyckats skapa ett nätverk av cyklande tjejer här i Göteborgs-området som tränar tillsammans 1-2 ggr/vecka – både fartträning och en och annan distansrunda. Idag är vi över 25 namn på listan och det tillkommer nya tjejer hela tiden!


Reck – Och förutom Vätternrundan, vilka andra mål har du med ditt idrottande?
Lotta - Nu när man har blivit lite äldre, barnen har flyttat hemifrån och man har mer tid så har nog idrottandet blivit mer eller mindre en livsstil och jag älskar att sitta med tävlingskalendern och alla veterantävlingarna i början av året och planera in vart man ska åka på helgerna och ser fram emot att träffa alla cyklister man känner i landet. VSM och NM för Veteraner har varit huvudmålen de senaste åren – och så alla roliga träningsläger på Mallorca eller Italien

Reck – Hur har förberedelserna sett ut hittills, är du i den form du vill vara just nu?
Lotta - I vinter har varit riktigt bra förutsättningar för distansträning jämfört med förra året så det har blivit många och långa pass på crossen. Har bytt passen på testcykeln hemma mot spinning, kettlebells och CK Masters tunga tisdagspass. Toppa detta med närmare 150 mil på Mallorca i april och det är svårt att klaga ;)

Reck - Jag vet ju att du varit på Tour de France vid några tillfällen. Berätta!
Lotta - Haha! Den som en gång varit på Touren kommer alltid tillbaka! Favoritetappen är Alpe d'Huez - du kan tänka dig närmare 800.000 i publiken längs de 21 serpentinerna, holländarna kalasar i flera dagar halvvägs upp i backen, det finns inte en gräs- eller asfaltfläck som inte är bebodd, 1 timma innan cyklisterna kommer anländer sponsorkaravanen som slänger ut give-aways och folk är som tokiga och rycker och sliter i grejorna och sen plötsligt dyker de upp - TdF-helikoptrarna - och då pirrar det i hela kroppen för då vet man - nu kommer dom! :)

Reck – Har du några favoritrundor där du bor, som kanske inte kan mäta sig med Mallorca eller Touren, men som är riktigt fina ändå? 
Lotta - Är helkass på rundor norr och nordöst om stan – alla vägar bär oftast söder över eller in i landet.
Mölnlycke-Bollebygd-Borås-Kinna-Hällingsjö-Lindome-Mölndal är en av de lite längre favoriterna, eller Mölndal söder över till Varberg och tillbaka. Köra kuperat över Ubbhult. Backrundan i Kvarnbyn med 8-10 olika backar är en grym utmaning! Lite dåligt med fikaställen på den här sidan landet bara…

Reck – Tack för intervjun och lycka till med den fortsatta satsningen?
Lotta - Tack, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar