torsdag 21 juni 2012

Reflektioner efter Vätternrundan!



The beginning of the end för Sub-XX Team Naturelles resa runt Vättern 2012! Alla bilder från Mästarfotografen Christer Hedberg!
Vätternrundan detta året bjöd på en hel del extraordinära saker! Det som de stora flertalet nog märkte av mest, var vädret, som bjöd på ganska tuffa förhållanden. Därmed blev det också många som bröt! Totalt bröt nästan 1 600 cyklister på sträckan mellan Jönköping och Boviken, den sammanlagda siffran på antalet brutna blev 2250. Jag var själv en av dem!

För egen del började Vätternrundan på torsdagkväll med Vättern GP, ett väldigt tufft varvlopp inne i centrala Motala, och som resulterade i storslam för Team Cykelcity! Dessförinnan hade gamla storstjärnor (iklädda sina gamla proffskläder) gjort en bejudlad liten tävling också, där Tommy Prim till sist vann solo!

Sonen Gustav var helnöjd denna kväll. Hans nya kompis och idol, biodlaren Bertilsson från Kristianstad, var aktiv från start, gick både loss och var solo nått varv, och kunde sen tillsammans med Michael Olsson hålla undan och spurta till sig segern!

Pep-talk på fredag med Sub-XX tjejerna! Foto: Christer Hedberg!
Fredagen innehöll (förutom att ladda med mycket kolhydrater) två trevliga brandtal, först hos tjejerna i Sub-XX Team Naturellle, och sen en snabbis hos MAS-gänget. Hos Sub-XX handlade det främst om att skapa trygghet och en go stämning till alla dom som relativt nya vad gäller cykla fort runt Vättern. Hos MAS:arna hade vi ganska kort om tid, så det blev mest att bidra till att skapa lite go stämning och minnas hur vi gjorde året innan! Det kan även nämnas i sammanhanget att jag sade att Ride of Hope gänget med Bäckstedt och Co, var för få för att verkligen kunna hota oss :-)

Tillsammans med Gary Jonas gick sedan jag och Gustav ombytta i gult och blått, och kollade in fotbollen på O´Learys! Trevlig avrundning på kvällen...för Gary!

Christer Hedbergs grymma bilder från Sub-XX resa runt sjön!

Loppet då!
Med Sub-XX Team Naturelle fick vi 2012 något så unikt som den första gruppen/snabbgruppen som bara bestod av tjejer! Tiden blev 8.40, och jag som följt deras resa på nära håll, tackar för att jag fått lyxen att vara med, och gläds åt deras resa. Jag skulle tro att dom skapat mer intresse och fokus på cykel och Vättern i och med sin satsning, mest för tjejer, men även i almmänhet! Nu finns det en tjejtid (att slå), och framtiden får utvisa i vilken utsträckning fler tjejgrupper kommer att försöka göra något liknande.

2012 var också året då självaste Fåglumbrödernas rekordtid på 6.42 blev slagen. Av två grupper dessutom, även om dom hade två totalt olika resor dit!

Med facit i hand var det en hel del saker i MAS-gänget detta året som inte riktigt gick som det var tänkt. Tillsammans med Team Cykelcity fanns det emellertid, som alltid i MAS-gänget, ett antal åkare som var riktigt tokstarka, och som tillsammans med "de röda proffsåkarna" såg till att det gick riktigt j-la fort under andra halvan av loppet och slutligen in på nya rekordet 6.41 (som stod sig en knapp timme:-). Ner till Bankeryd funderar vi nog fortfarande varför det inte blev samma "go" som året innan, men när vi sen började få baktider vid första langningen i efter Bankeryd (RoHs Grännatid), gick tempot upp avsevärt (snitt på knappa 50 km/h mellan Bankeryd och Hjo). Det var också där som många av oss inte längre kunde hjälpa till och tog slut och släppte (i mitt fall så bröt jag efter 22 mil, medan andra tog sig i mål med andra grupper). Något som förresten slog mig där jag satt i en buss på väg tillbaka till Motala, var att vinden hade vänt. Istället för motvind ner mot målet efter Askersund, var det snarare sidamedvind. Det måste vara unikt?!

Imponerande! Foto: Christer Hedberg...igen!
I efterhand spekuleras det självklart en del kring hur fort MAS-gänget/Team Cykelcity hade kunnat cykla om man ändrat en del i upplägget, men jag skulle snarare vilja imponeras av Ride of Hope gänget, som jag och många med mig, blev tagna på sängen av! Det var otroligt imponerande att på så få man klämma den tiden, 6.38! Bara att gå ut i den farten, när man var så få till start vittnar ju om en otrolig fighting-spirit och självförtroende för sin kapacitet! Hatten av för det!!

I och med detta, kommer det säkert också att bli intressanta diskussioner framöver, kring hur en grupp ska se ut, om man vill köra ännu fortare än 6.38!

"Rekordmånga anmälda, rekordmånga nationer, rekordmånga brutna och rekordsnabba tider. Vätternrundan 2012 levde verkligen upp till epitetet rekordrunda och den kommer bli ihågkommen" summerade Eva-Lena Frick, Vätternrundans VD på ett fyndigt och träffsäkert sätt årets upplaga.
Glad midsommar på er alla cykelentusiaster. Nu blickar vi fram mot SM linjeloppet på söndag i Södertälje! Det kommer att bli en rafflande tävling på tuffa banor, så är ni sugna på lite Live-action med Sveriges utlandsproffs och våra bästa svenska amatörer rekommenderas en tur till centrala Södertälje i helgen! Många varv och publikvänligt! Damerna startar kl 09.00 och Herrarna kl 14.00 på söndag!

2 kommentarer:

  1. Hej Mattias,

    Tråkigt att du fick bryta. Men du kommer igen nästa år garanterat.

    Om du inte redan sett denna länk, varsågod:
    http://www.trainingpeaks.com/av/HD6ZCZOD5YGAE4EVDEXF5NVIS4
    Christofer Stevenson (SM-Mästare i linjelopp 2012) TrainingPeaks summering för VR2012. Då jag själv anser att W/Kg är det som räknas är mycket imponerad av denna data.

    Hade själv på 2,6W/Kg, under min första VR-runda (och min sista). Helt OK enligt min standard med tanke på att jag var ute och trampade nästan 9 timmar :-)

    Hälsningar Claes

    SvaraRadera
  2. Tack! Gjorde absolut inget att jag fick bryta!

    Ja det var mkt imponerande av alla dom som vågade och orkade köra så hårt!

    Än mer imponerande blir Watt-siffrorna om man tänker sig att han säkert dragit ett hundratal gånger?! kring eller strax över 400 Watt, kan jag tänka mig!!

    SvaraRadera