söndag 22 januari 2012

Intervju: Superspurtaren Jonas Ahlstrand!

En spurtares ben! Foto: Mario Toledo!
Det har blivit dags för nästa intervju av Teamets medlemmer, och denna gången är det en av Sveriges bästa spurtare de senaste åren, som vi får lära känna lite mer.

Reck - Innan vi kommer in på nuet och kommande säsong, får du berätta lite kort vem du är, för dem som inte följer tävlingscykel så mycket.
Jonas - Ja, vart ska man börja..? Född och uppvuxen i Ramnäs (3 mil norr om Västerås för dom som inte vet) Mamma Barbro och pappa Anders och syster Emma 18 år. Cyklat sedan jag var 6 år och fick min förstås "riktiga" racercykel när jag var 10år gammal. Höll länge på med fotboll och skidor men har sedan 17 års ålder satsat fullt på cyklingen men åker fortfarande mycket skidor för träningen skull när det finns snö. Bor sedan 2 år i Uppsala med sambon Isabelle Söderberg (cykelproffs i AA-drink leontin.nl /Garmin Cervelo) trivs jättebra där och så är det ju nära till Arlanda! Är inne på mitt tredje år i Team Cykelcity.se nu och måste väl därför börjas att ses som en "veteran" i sammanhanget..

Reck - Du har ju en familj där cykel upptar en stor plats. Vad har det betytt för dig?
Jonas - Det måste jag säga har betytt mest av allt för mig under mina år, dom har ställt upp i ur och skur med allt ifrån servat med mat och skjutsande till tävlingar mm. Och sen har både min farfar, morfar och farbror varit med mig på de flesta tränigsrundor som ungdom och get en tips om allt som har med cykelsporten att göra. Så jag måste säga att utan min familj hade jag inte stått där jag står idag. Väldigt tacksam för det!

Reck - så om du vill ha pace är det inga bekymmer antar jag...?!
Jonas - Haha.. Nej det finns personer som absolut finns där om man behöver dom.
Kändisparet!

Reck - Du är ju dessutom ihop med en cyklist, Bella. Jag antar att ni kan stötta varandra och förstå varandra bra vad gäller era elitsatningar? Hinner ni träna ihop och hinner ni ses trots alla läger, tävlingar och resor?Jonas - Ja det stämmer bra. Absolut vi båda vet ju vad detta handlar om, och att vilja och även kunna prestera på så pass hög nivå som vi är på. Under vinterhalvåret tränar vi relativt mycket ihop, det hinner bli en del distanspass i kylan och då kan de vara bra att ha någon som pushar på om man skulle ha en dålig dag. Vi försöker lösa det på bästa sett under året men det är klart att de bli svårt när båda har lika fullspäckade tävlingsprogram.. så det blir rätt dyra mobilräkningar under säsongen! Men de är väl sådant man får ta.

Reck - Vilka är dina styrkor resp svagheter som cyklist anser du?
Jonas - Min absoluta styrka är spurten men även vägen fram dit, att kunna positionerna mig på rätt plats på rätt tillfälle. Och även en styrka som jag ser det är att jag känner min kropp väldigt väl i de flesta situationer. Och min svaghet är väl längre backar som är branta.

Reck - Jag som din tränare har imponerats mer än en gång av ditt tålamod, positiva inställning och disciplin att ständigt komma tillbaka efter motgångar som skador och krascher. Är det något du själv reflekterat över, och kanske jobbat på?
Jonas - Det är alltid svårt att vila eller hålla upp från träning när det ej är planerat t ex som min knäskada förra året då jag inte rörde cykeln på 6 veckor. Men man måste någonstans inom sig komma ihåg vad man har gjort för att komma dit man är och även kunna lite på de personer som man får hjälp utav under processen. Sen är det inte alltid lätt och då behöver man personer som i mitt fall min familj och min sambo Isabelle runt omkring sig som stöttar och tar hand om en själv när det är som tyngst under dessa perioder. Sen har jag ett litet motto som lyder: SKYNDA LÅNGSAMT och det har tagit min väldigt långt i dessa situationer.

Reck - Du är tillsammans med Mikael Olsson, dom som är ledare bland cyklisterna. Vad innebär det?
Jonas - Att vara ledare i ett lag där det finns väldigt många individer och viljor är en utmaning men samtidigt en väldig rolig och givande roll då jag tycker att det ger väldigt mycket. Jag tror att som ledare lär du dig att se en viss person på ett annat sett än om att du skulle varit en vanlig lagmedlem. Så detta innebär att vi måste se och lyssna på alla i gruppen samt försöka att få alla att jobba åt samma mål under säsongen. Ett exempel är nu när vi är på Gran Canaria på läger att se till att träningsrundorna går så smidigt som möjligt och att planera ganska mycket tillsammans med ledarna före och efter passen. Och under tävlingarna så är det väl mest att ta en del beslut och att få killarna att göra allt för lagets bästa.

Reck - Har du någon/några favorittävlingar?
Jonas - Måste ju säga Sista Chansen i Ramnäs då jag gillar bana riktigt mycket och även att jag vunnit där 3gånger som elitåkare.

Reck - Vilka resultat värderar du högst i din karriär hittills?
Jonas - Det måste nog vara Segern på Univest Grand Prix 2010 och även andra platsen på en 1.1 UCI tävling i Estland där jag kom precis efter segraren Andro Furlan.
Seger i Univest GP!

Reck - och vilka mål gäller för nästa år?
Jonas - Högsta målet är att bli proffs i slutet av året. Men rent tävlingsmässigt är det nog förts och främst att vinna en 1.1 tävling och sedan vore det riktigt roligt att köra bra på U23 Vlaanderen och självklat att vinna Svenska Mästerskapen, och i slutet av säsongen så är det VM som hägrar.

Reck - Vilka Watt drar när du är i form i en spurt?
Jonas - haha.. jadu det högsta som jag har mätt är faktiskt på en träning under förra året då kom jag upp i 1695 Watt. Sen har jag inte tävlat så mycket med SRM så man vet aldrig...det kan ju vara mera.

Reck - Det är svårt att förklara hur det är att ligga i en klunga när det drar ihop sig till spurt, om man aldrig varit i närheten av den typen av företeelse. Men hur skulle du beskriva att det är att kriga om placeringar och spurta på den internationella höga nivån du provat på några gånger?
Jonas - För de flesta utomstående så kan det se ut att vara rent kaos under det sista kilometerna men i det flesta fall så har alla dom som brukar vara där uppe till 100% koll på vad dom gör och vart dom har sin cykel (sen finns det naturligtvis undantag då det är fullständigt kaos) men när allting går som det ska för en spurtare så är det sista 500m som att köra i en tunnel man fokuserar bara på sig själv och sin uppgift att vara först över den vita linjen, det är som att allting sitter i ryggmärgen. Men under den resan dit så kan det vara ganska mycket knuffande och bufflande på andra cyklister för att få den bästa positionen.

Reck - Tack för din tid och lycka till med sista dagarna på lägret. Det vankas ju lite spurtuppdrag nu på slutet ;-)
Jonas - Tack själv, det var så lite så!

Jonas kan följa på hans twitter!
Styrkeintervaller, Jonas och Johan sida vid sida. Spurtkanon och kanske blivande spurtkanon?!
Ahlstrand, ledare och tredje året i teamet, är en bra förebild att ta lärdom av för en ung kille som Broberg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar