måndag 23 april 2012

Vätternlägret!

Vilken spännvidd på lägret! Från standardcyklar till fullblodsracer! Ingen behövde känna sig för snabb eller för långsam! Karin Lamberg språkar med en förbipasserande. Kanske hänger han på nästa år?!
Världens första officiella Vätternläger är till enda! Vilka goa dagar det blev! Jag kan börja direkt med att imponeras över alla deltagande cyklister som höll humöret och modet uppe trots regn och rusk på den tuffa kuperade fredagmorgonen plus att all kämpavilja fanns kvar då vi rullade ut i regn även på eftermiddagen! Det var även kul och inspirerande för oss ledare att se så mycket "kunskapstörst" och lyhördhet att lära sig och bli bättre. Det kändes som om timmarna inte räckte till för att tillgodose det stora intresset :-)
Morgonmöte inför första rundan, med "mina" underbara ledare! Camilla, Marina, Jona, Suzanne, Anders, Bosse, Jonas och Jim! Snart bär det av till anrika marker, nämligen de kuperade vägarna på klassiska Monarkloppet! Foto: Leif Åström, som för övrigt fyllde år under lägret!
I takt med att lägret fortskred blev både farten, tekniken och vädret bättre. Sista dagen åkte jag stundtals omkring med gåshud när gruppen körde belgisk kedja i farter på 38-40 km/h!! Med hjälp utav Jonas Olsson och vägvisarna kunde vi på helgen köra massa härliga småvägar, så det kändes som man var ute på någon mysig lite kostig i Belgien. Underbart!
En bild som beskriver mycket av det som Vätternlägret handlar om, trimma in gruppcykling, både för säkerhet, ökad fart genom samarbete och laganda! Camilla Larsson instruerar! Foto: Karin Lamberg.
Ledarna fick ständigt beröm för sin värme och närhet (ni var grymma!) liksom alla käcka servicekillar från Crescent som följde, hjälpte och plockade upp cyklister som fått problem. Erlands Cykel bakom hotellet hade extra öppet bara för oss, och det var guld värt, inte minst efter första regnpasset (det finns inte någon gång som man känner så stort behov av specifika cykelkläder som i regn och kyla). Shimano, Bianchi, Enervit och Craft var uppskattade, både på mässavdelningen på hotellet och ute på vägarna, liksom Susannes kostföredrag och inte att glömma, ständiga fotografen Leif Åström. Gå in här på Cykla.se för massa fina bilder!

Vilken service! Crescentkillarna hjälpte med glatt humör till som mekaniker och körde följebilar alla dagar!
Deltagande från Vätternrundans officiella med VD Eva-Lena Frick i spetsen var också en mycket uppskattad ingrediens. Asia Spa var lika mysigt och lyxigt som jag hade hört. Inte minst maten, som är en mycket viktig ingrediens på ett träningsläger, var tipptopp rakt igenom. Så mycket olika goa förrätter, huvudrätter och desserter vi ätit dessa dagar...med gott samvete!

Den s.k. Reckpedagogiken är i farten igen! Foto: Leif Åström.
Till sist ett extra tack till min vapendragare, rumskompis och koordinator Tomas Grönkvist (det gjorde du jävla bra!), och Vätternrundan som gav mig chansen att vara en viktig kugge i maskineriet. Det var en ära!

En klok man på lägret sa att "stämningen är det viktigaste, och den har varit super tycker jag!" Världens första officiella Vätternläger är till ända, och jag tror att vi är många som längtar till nästa!
Öströös fårfarm efter 6 mil av lördagens distanspass där vi även hann med att besöka Glommen och Åkulla. Kaffe och ostkaka med grädde satt fint!
"Gåshuds-gänget" på avslutande rundan!

2 kommentarer:

  1. Den där känslan under vår belgiska kedja i söndags sitter fortfarande kvar! Jag ryser bara jag tänker på det. Läste att någon kallade just belgisk kedja för det närmsta nirvana man kommer på cykel och jag är beredd att hålla med. :) Stort tack igen Mattias för ett grymt läger, jag har lärt mig så fruktansvärt mycket och blivit en så mkt säkrare cyklist. Och på köpet blivit väldigt sugen på att cykla Vättern trots att det var triatlon jag skulle satsa på... :)

    SvaraRadera
  2. Tack för dina fina komplimanger!!

    "Belgisk kedja är det närmaste nirvana man kan komma på cykel"

    Det citatet ska jag komma ihåg :-)

    SvaraRadera