måndag 19 mars 2012

Dags att äta bättre!

Tidig lunch: Omelett och spenat, kryddat med olivolja och balsamvinäger, blodgrape och Leksands havreknäcke med extrasaltat bregott!
Jag är i många sammanhang en AV eller PÅ människa, och det gäller inte minst i matväg. Börjar jag äta onyttigheter som desserter, kakor och godis blir det lätt en vardagsrutin av det. Inte minst mina tänder tar stryk av det :-) och det är ju aldrig nyttigt att äta för mycket onyttigt!

Avvänjning för mig blir kort och gott att sluta tvärt, annars funkar det sällan. Efter 3-4 veckor, kan jag sen börja äta lite lagom med godis igen (men jag får passa mig för att inte börja äta det flera dagar i veckan och vara tillbaka i samma ekorrhjul igen).

Så idag var det dags att bryta mönstret!

Frukost: Grekisk yoghurt, valnötter, mandlar och honung...och kaffe!
Sen lunch: Pastasallad med fetaost och kyckling, toppat med mina favoriter,
olivolja, balsamvinäger och Havreknäcket!

5 kommentarer:

  1. Nu blev jag sjukt sugen på den där frukosten fast som efterrätt!

    SvaraRadera
  2. Där sa du det!! Det får bli mitt kvällsfika ;-)

    När vi var på semester på Kreta förra året blev det ofta tjock krämig go yoghurt som efterrätt!

    SvaraRadera
  3. Tjena.
    Jag har en fråga, är det något onyttigt i sig i att äta godis/fika bröd. eller är det mer för vikten så att säga som du tänker på att skippa det hela?

    SvaraRadera
  4. Tjena!

    Det är inte svårt att hitta rapporter om det onyttiga med godis :-)

    Jag tänkte inte dra ner på godisintag för viktreduktionen skull, utan mest för ökat välmående och ork för både kropp och tänder (och huvudet brukar få sig en kick också när jag hållt mig ifrån det ettt tag!)

    SvaraRadera
  5. Hehe, just den där yoghurt-kombon är ett stående inslag här hemma. Jag kör även en variant med grekisk yoghurt, blåbär och kanel... mums!

    SvaraRadera