onsdag 21 mars 2012

Handikappsystem i cykel!


Cykel är en perfekt rörelseform, inte bara när det gäller att få bra träning för det fysiska, utan det är också en väldigt social idrott. Jag undrar om det finns någon annan konditionsidrott där man träffas, pratar och fikar så mycket ihop medan man tränar :-)

Något som också är grymt bra med cykel, är att man kan träna ihop, trots stora fysiska skillnader. Ett bra exempel från idag tydliggör detta; jag och min pappa (som närmar sig 70) kunde idag få oss en fin lång runda ihop, och samtidigt få samma typ av träning. Pappa körde på sin sommarracer, och jag på en gammal mtb med det mest trögrullade jag hittade i garaget. För tillfället betyder det 250 dubb i framhjulet, och ett down-hill däck bak, och med 1-1,5 bars tryck i downhillslangarna för att göra det extra otympligt och svårrullat.


Så, förutom att man kan styra olika fysiska nivåer, med tid i spets på klungan, kan man även ganska enkelt förändra sitt redskap, för att utjämna ännu större skillnader! Något att tänka på för tex de par som vill träna tillsammans. Ett vanligt exempel är säkert att mannen är starkare än sin fru/sambo, lägger lite mer pengar på sitt cykelintresse, har en fina cykel (och kanske även köper extra fina hjul). Säg då till honom att även köpa sig ett par riktigt tunga tröga träningshjul och däck att använda när han tränar med dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar