söndag 25 mars 2012

Intervju: Miss Runnerslove!


Ann-Sofie Forsmak är en av två tjejer, som dragit igång ett marathon bara för tjejer. Jag är med där på ett hörn som samarbetspartner faktiskt! Min statistik på intervjuade kvinnor är ju för övrigt rysligt dålig, något som jag ämnar att ändra på nu och framöver! Något som denna intervjun får bli startskottet för :-).

Reck- För de läsare som inte kommit i kontakt med dig ännu, vem är Ann-Sofie?
Ann-Sofie - En glad mamma som avskyr betong, älskar havet och fjällen, löpning, surfing och gillar att se möjligheter snarare än problem.

Reck - Läser man din blogg, är det inte svårt att förstå att du älskar ett aktivt uteliv och för tillfället framförallt löpning?
Ann-Sofie -Ja jag har det med mig sen barnsben. Vi var den där familjen som hade fjällstuga vecka 31 och 32 men aldrig vecka 9.

Reck - Likaså verkar du hinna med otroligt mycket, hur hinner du?
Ann-Sofie - Jag planerar och försöker vara effektivt med sånt som "måste göras". Jag följer inga serier på tv, festar inte och tar inga sovmornar helt enkelt. Dessutom gör jag mest sånt jag tycker är roligt och givande och då tror jag man hinner med det !

Reck - Du jobbar som revisor, men även med löpning på jobbet?

Ann-Sofie - Japp, PwC är en av huvudsponsorerna till Lidingöloppet och storsatsar på personalens hälsa. Jag jobbar i teamet som organiserar våra gemensamma träningar, organiserar inspirationsevent, föreläsningar, gemensamma långpass och även med att peppa våra kontor runtom i landet med att delta i Lidingöloppet on Tour. Det är helt fantastiskt att jobba med hälso och friskvårdsfrågor och jag är så glad att vi satsar så som vi gör. I år siktar vi på 800 anmälda till någon av Lidingöloppen.

Reck - Din blogg är ju väldigt personlig, är det ett aktivt val du gjort att skriva så "känsloladdat"?
Ann-Sofie - Ja jag tror att det har blivit så mer än att vara en ren avsikt. Det har hänt en del ganska traumatiska saker de senaste två åren och flera gånger har jag tvekat vid tangentbordet, men sen har jag fått sån otrolig respons på just de inläggen. Även om bloggen verkar personlig, så är det ju så otroligt mycket jag absolut inte lämnar ut. Men om någon finner tröst, inspiration eller känner igen sig och får stöd av det, ja då är det värt det alla gånger. Dessutom tror jag inte jag skulle klara av att skriva opersonligt.






Reck - Över till ert Tjejmarathon som du och din partner dragit igång, vad är det och hur fick ni den idén?
Ann-Sofie - Jag har gått och irriterat mig på alla kortare tjejlopp rätt länge och samtidigt haft en dröm om att göra något för Panzisjukhuset eftersom jag läst och hört mycket om deras verksamhet. Madde har också velat göra något och när vi träffades så klickade det, och sen var vi igång. Och nu är vi jäkligt svårstoppade :)

Reck - Du har ju varit med på konventet WorkOutÅre tidigare (för mig blir det första gången) och många pratar väldigt positivt om det...kan du förklara vad är det som gör den så bra?

Ann-Sofie - Oj! Jag är ju så partisk eftersom jag jobbat i Åre i 3 år och varit med nästan sen starten på olika sätt men jag tror att det är det otroligt varma och personliga sätt som Thomas, Therese och Marianne driver detta med. Det är inget stort internationellt företag som kör ett gigantiskt maskineri- det är drivet med ren kärlek och värme och det lockar de bästa instruktörerna och denna mix gör en helg med en atmosfär som är helt oslagbar! Jag, och flera med mig, längtar varje år! jag känner mig så otroligt priveligerad att få vara med som instruktör- lilla jag liksom bland alla stjärnor!

Reck - Har du några favoritrundor i löpning där du bor?
Ann-Sofie - Ja jag längtar ju ut i skogen så det måste vara den legendariska 15 km Extremerundan i Ursvik. Den är mäktig!

Reck - och hur ser en "extra bra träningsdag ut för dig"?
Ann-Sofie - Det måste vara min runda jag springer i Ottsjö där jag bodde när jag jobbade i Åre. Jag springer från byn upp på leden mot Hållfjället. Det är torrt och lättsprunget och sikten är vidunderlig mot Anaris, Bunnerfjällen och Ottfjället förstås. Dricker friskt vatten. Käkar lite russin och mandelbiskvier. Lungorna pumpar. Det är stilla. jag är ensam sånär som på några renar. Sen dundrar jag ned för den nedlagda skidbacken och fortsätter ned till Ottsjön. Det är 18 grader, glasklart stilla vatten. Snabbdopp och sen in på Ottsjöbua för att köpa tunnbröd innan det bär hem till stugan och lilltjejen. DET är en bra dag. 

Reck - Tack så mycket för intervjun, och lycka till med både din egen löpning och Tjejmarathon!
Ann-Sofie - Det är jag som ska tacka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar